No ho podrem celebrar. L’1 de setembre s’aixequen les barreres dels peatges de l’AP7 de Tarragona a La Jonquera i de l’AP2 del Vendrell a Saragossa -entre d’altres autopistes-, però el govern espanyol sembla decidit a que la gratuïtat per aquestes vies ràpides sigui només un parèntesi breu de temps.
Després de més de 50 anys pagant (preus abusius) per anar cap al nord, cap al sud i cap al centre de la península, els tarragonins podrem circular lliurament per les vies d’alta capacitat. Però que ara s’anunciï que el 2024 reapareguin els peatges en aquestes autopistes és una broma de mal gust.
L’1 de setembre les autopistes seran gratuïtes, però l’Estat anuncia que caldrà tornar a pagar pel seu ús
A altres llocs d’Espanya, durant aquest mig segle han transitat gratuïtament per autovies ràpides i confortables (i molt poc utilitzades), mentre aquí patíem -i patim encara- els embussos i la mortalitat de la N-340 i la N-240. Una vergonya! Un escàndol majúscul que ningú ha volgut solucionar.
L’Estat espanyol ha escanyat l’economia de Tarragona amb un dèficit d’infraestructures viàries de rècord, mentre la concessionària obtenia beneficis multimilionaris -també de rècord-. I ara el mateix Estat ens diu que no podrà fer-se càrrec del manteniment de les autopistes.
Tarragona: 50 anys pagant i unes carreteres estatals alternatives molt deficients
Aquesta setmana, el subdelegat del govern central a Tarragona, Joan Sabaté, m’explicava en una entrevista a Ràdio Ciutat de Tarragona que el tram sud de l’AP7, des de Vila-seca a les Terres de l’Ebre, ha vist augmentar un 30% el pas de vehicles des de la seva gratuïtat, l’1 de gener de 2020.
Però encara s’hi ha incrementat més el trànsit de camions. Dels 25.000 vehicles que passen a diari per aquesta autopista, la meitat transporten mercaderies (quan era de pagament, només representaven el 20%). Això explica molt bé com els peatges tenen una incidència directa al sector del transport i a l’economia en general.
L’AP7 sud ha vist incrementar molt el pas de vehicles pesants des de l’any passat
Des de fa anys, el govern de Catalunya ha proposat la implantació de la vinyeta, una tarifa plana per circular, igual que es fa en altres països d’Europa. I el govern d’Espanya s’hi ha resistit, mentre mantenia a càrrec dels pressupostos públics les autopistes peninsulars.
Per això resulta una broma de mal gust, una injustícia i un càstig doble per als tarragonins i el conjunt de catalans, que precisament el canvi de posició de l’Estat es produeixi quan estan a punt d’expirar uns peatges que es van aixecar quan el dictador encara era viu.