Carregant ...

Un tret diferencial tarragoní: l’art a les escoles

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

D’esquerra a dreta, dempeus: Marta Grau, Yvonne Fuster, Maite Fonts i Vicente Cañón. D’esquerra a dreta, asseguts: Cristina Cosials, Alexis Lanza i Anna Sabaté. Foto: cedida.

A Tarragona, des de fa un bon grapat d’anys, comptem amb equips de suport artístic a les escoles. Sí, com bé esteu llegint, els centres educatius públics i d’educació especial de la ciutat compten amb un assessorament d’arts plàstiques, teatre i música a càrrec de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET). Experts en les diferents branques artístiques, i en el món de l’educació i la pedagogia, que han volgut obrir la seva tasca als lectors i lectores del FET.

En primer lloc, és important destacar que es tracta d’uns serveis que es desenvolupen dins l’horari escolar. D’aquesta manera, s’arriba a tots els alumnes per igual, independentment de la seva condició econòmica. I aquest fet fa de la iniciativa un tret diferencial de la ciutat de Tarragona, ja que aquest assessorament a les mateixes classes, directament amb els nens i nenes, no es troba en cap altre ajuntament.

L’IMET assessora les escoles públiques i d’educació especial en matèria artística dins l’horari lectiu

Maite Fonts i Yvonne Fuster ens endinsen dins l’àrea de les arts plàstiques. Es tracta d’un assessorament que neix fa més de 25 anys i que arriba a unes vint-i-tres escoles públiques i d’educació especial. Parlem d’una formació a les aules, de primer a sisè de primària, a través de l’assignatura de ‘Visual i Plàstica’. Però també hi ha una part d’assessorament als mestres, per tal que rebin les eines per treballar l’expressió plàstica amb els seus alumnes.

Cada any es desenvolupa un projecte diferent al voltant d’un tema contemporani, del qual se’n parli i que interessi als infants, i sobre la base curricular dels continguts de primària. “L’objectiu és fer-los sensibles a qualsevol manifestació artística que puguin trobar-se en la seva quotidianitat, crear públic artístic a la ciutat”, explica Fonts.

Un infant treballant en un dels projectes del servei d’arts plàstiques a les escoles – Cedida

Des de l’àrea de teatre, l’objectiu és ben semblant. Vicente Cañón, Cristina Cosials, Marta Grau i Anna Sabaté expliquen que el seu assessorament a les escoles busca potenciar el vessant artístic dels infants. Tots quatre coincideixen que no es tracta només de fer una obra de teatre, sinó que el més important és el seu procés de creació: el treball vocal, corporal, de la respiració, de les actituds i de les sensibilitats, entre d’altres.

La seva tasca a les escoles passa pel treball a les aules, directament amb els infants, però la pandèmia ha accentuat, també, l’assessorament al professorat. L’equip prepara materials per tal que arribin als mestres en format digital i que aquests puguin treballar els continguts amb els alumnes. Una iniciativa que ha permès arribar més enllà dels cursos de primària, de P3 fins 6è, i també a escoles concertades, o bé de fora del municipi.

L’equip d’assessorament de teatre a les escoles. Foto cedida.

“Intentem plantar la llavor a les escoles a nivell de teatre”, explica Grau. I ho fan, també, perquè aquells que vulguin, puguin arribar a cursar el Grau Superior que s’inicia ara a l’Institut Martí i Franquès. Sempre amb una metodologia que se centra en l’expressió personal de cada infant, evitant els models i els estereotips. Així, segons exposa Cañón, “el fet teatral permet als infants autodescobrir-se i treballar aspectes de la seva vida que romanien amagats dins seu”.

Amb la covid-19 han assessorat al professorat i han augmentat el ventall de cursos

La música també és present a les escoles en horari lectiu. Més enllà de dirigir l’Escola Municipal de Música, Alexis Lanza encapçala diversos projectes musicals a les aules tarragonines. Concretament, parlem d’iniciatives de musicoteràpia en escoles d’educació especial, iniciació a la música a les llars d’infants i, des de fa un parell d’anys, tallers de batucada, violí i violoncel, cant coral i guitarres en diverses escoles públiques de primària. L’objectiu és acostar la música als nens i nenes a través d’un ensenyament flexible i que s’adapta a cada infant, però en base al gaudi.

Promouen arts plàstiques, teatre i música a les aules per desenvolupar la sensibilitat dels infants

“Fent una mirada enrere ens adonem que hi ha molts conceptes que, sense nosaltres, mai haurien arribat als mestres”, explica Cristina Cosials. Uns mestres que han treballat conjuntament amb els equips assessors per “treure etiquetes”. I és que la meta no és la de crear pintors, actors o músics. L’objectiu ha estat generar sensibilitat artística en els nens i nenes de la ciutat, a través d’un treball social en el camí de l’art. Sobretot, els experts de les diferents àrees destaquen els avanços en els infants pel que fa al treball de la cohesió de grup i la integració, com també de la tolerància i el respecte. “L’art és un vehicle que facilita l’educació de les persones”, exposa Lanza.

Una de les escoles participants en el taller de batucada – Cedida

I si haguessin de destacar un projecte dins la seva trajectòria? Bé, a plàstica en recorden un amb especial il·lusió que anava dedicat a les dones artistes. Sobretot, donen rellevància al gran treball d’investigació que van dur a terme, fet que demostra que l’art a les aules pot esdevenir instrument per descobrir coses noves.

A teatre, “el projecte més agosarat fins al moment ha estat la mostra de teatre escolar”, explica Grau. Un projecte bianual en què els infants gaudeixen d’una jornada al teatre que els permet conèixer apunts tècnics d’aquest i representar les seves obres sobre un escenari. Finalment, a música el gran projecte ha estat crear una xarxa de consumidors i melòmans a la ciutat de Tarragona. Haver impregnat de música les llars d’infants i les escoles amb les quals han treballat.

Cristina Cosials: “Ens adonem que hi ha molts conceptes que, sense nosaltres, mai haurien arribat als mestres”

Tot i que aquest ha estat un curs escolar estrany, diferent, la Covid-19 no ha aturat cap dels tres serveis. El teatre ha continuat el seu camí a les escoles amb mascareta, grups bombolla i a l’aire lliure, al pati. Com també amb l’assessorament als mestres i el contingut digital, que ha ampliat el ventall de persones a les quals es dirigeixen.

La música ha estat una “bombona d’oxigen” per a molts infants, segons explica Lanza. Malgrat que aquest any algunes escoles han preferit no acollir-se a aquest servei, la música ha esdevingut un refugi davant la incertesa actual. I, en la mateixa línia, l’àrea d’arts plàstiques ha treballat els sentiments i les sensacions dels infants que, com la resta de la societat, es troben en una situació d’angoixa. Tal com destaca Fuster, “l’art ha servit per exterioritzar un patiment molt submergit en els més petits”.

Yvonne Fuster: “L’art ha servit per exterioritzar el patiment dels més petits”

Així, amb més de 25 anys d’art a les escoles sobre les espatlles, aquest equip d’assessors i assessores en les diverses branques artístiques es planteja la possibilitat de començar a treballar de forma coordinada. De cara al futur, busquen crear espais comuns entre els tres serveis per continuar creixent i que moltes més persones puguin gaudir de l’assessorament artístic a les escoles de l’Institut Municipal d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *