11.9 C
Província de Tarragona
Dimarts, març 26, 2024

El ‘Kuais’ i els seus contes populars

Kuais és un projecte basat en la identitat tarragonina. Foto: Escola Cèsar August.

El Kuais ensenya als nens i nenes de P3 de l’escola Cèsar August a fomentar la seva personalitat. Arriba des de les estrelles per tal que els infants tinguin coneixement del seu esquema corporal i de les parts del cos, amb l’objectiu que siguin autònoms. Aquest és el resum del projecte Un Kuais Tarragoní, guanyador dels Premis IMET d’Educació Josep Vives del 2021 en la categoria d’educació infantil. És un projecte basat en els trets d’identitat i les arrels tarragonines. També es pretén la difusió de la llengua catalana, les arts en tots els sentits i el coneixement del patrimoni històric, cultural i social de la ciutat. Es tracta de fer sentir viva la cultura entre els més petits d’una forma lúdica i atractiva.

El projecte de l’Escola Cèsar August va guanyar el premi IMET d’Educació Josep Vives

La idea sorgeix per fomentar la presència del Kuais, un personatge que ja havien creat amb anterioritat. “Cada cop que visita la Terra ens porta una part del cos i un conte de la cultura popular tarragonina”, explica Àngels Castellà, professora responsable del projecte. Així, es vinculen els coneixements dels nens i nenes amb la tradició i els contes populars de Tarragona. Per exemple, l’última història que els han contat és El barret del Nano Capità, que, a més, han representat posteriorment els mateixos alumnes.

L’activitat Un Kuais Tarragoní es fa de forma setmanal durant tot el curs. El Kuais arriba a principi de setmana amb una música determinada i durant els següents dies es treballa el conte i la part del cos que els porta. “Existeix una interacció directa entre el personatge i els alumnes”, detalla Castellà. El projecte també pretén vincular la família. “Quan aterra una part del cos els han d’explicar als pares quina ha arribat”, comenta l’Àngels, qui afegeix que el Kuais també porta amb ell una “peça, joguina o cosa que els nens i nenes s’emporten per explicar a la família el que representen”. Així, si el personatge porta el cap, arriben a casa amb un barret.

El ‘Kuai’ arriba cada setmana amb una nova part del cos i un element de la cultura popular tarragonina. Foto: Escola Cèsar August.

Castellà comenta que d’aquesta forma “els pares i mares estan implicats en l’escola i intenten ajudar els infants a adquirir els coneixements sobre l’esquema corporal”. Amb aquesta acció conjunta, la professora comenta que es pretén “establir un model de cooperació i organització en el treball que allibera les potencialitats de creixement dels nostres infants i genera realitats col·lectives i enriquidores”.

‘kuaI’ serveix per adquirir consciència sobre el propi cos i a cooperar i organitzar-se entre alumnes

A classe, el Kuai és un conjunt de peces del cos amb velcro que es va construint durant cada setmana fins arribar als peus. Un Kuais Tarragoní “ha tingut una rebuda increïble”, resumeix la professora responsable, i ho defineix “com una iniciativa molt motivadora”. Castellà explica que “encara ara sortim al pati i quan veuen l’estela dels avions pregunten si ve el Kuai”. “Ens endinsem en un món fascinant ple d’emocions i il·lusions”, conclou l’Àngels. Els Premis IMET d’Educació tenen la voluntat de reconèixer i difondre els projectes i experiències educatives que desenvolupen els centres escolars com a comunitat educativa integrada per professorat, alumnat, mares i pares i personal no docent, així com les que incorporen la participació extraescolar en un context de Ciutat Amiga de la Infància i Ciutat Educadora.

Josep Gallofré
Josep Gallofré
Periodista
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here