13 C
Província de Tarragona
Dijous, desembre 8, 2022

Idear una representació de Tarraco Viva des de zero

Primera posada en escena del projecte ‘Convivium’, al mes de febrer. Foto: Tarraco Viva.

Preparar una representació històrica del festival Tarraco Viva des del principi, amb la seva investigació, aprenentatge i posada en escena incloses. Això és el que es van proposar una quinzena d’alumnes del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Animació Sociocultural i Turística de l’Institut Vidal i Barraquer, després que la col·laboració del centre amb el festival el 2019 fos d’allò més fructífera. Per fer-ho van escollir la representació d’una escena tan quotidiana i ostentosa com un banquet romà: ‘Convivium’.

‘Convivium’ és la segona col·laboració del Vidal i Barraquer amb Tarraco Viva

El procés, iniciat dins del Cicle Formatiu, va començar amb la lògica recerca d’informació sobre els festivals, l’alimentació, la cultura i les tradicions romanes. Per fer-ho, els alumnes del Vidal i Barraquer van visitar la biblioteca del Museu Nacional d’Arqueologia de Tarragona, van fer diversos tallers pràctics d’alimentació i cuina i una explicació de Mercats de Tarragona a càrrec de l’empresa Argos. Això els va servir, segons expliquen ells mateixos, per “apropar-se a la cultura romana i descobrir que no som tan diferents“. “De fet, a casa encara conservem moltes supersticions i rituals i mantenim l’ordre dels plats que tenien els romans”, apunten la Laura, la Mireia, la Marta, el Joan, la Carlota, la Marta, l’Olga i l’Unai, vuit dels catorze estudiants que en van prendre part.

Vuit dels catorze estudiants que han pres part de la iniciativa, i les dues professores, una a cada banda. Foto: Jan Magarolas.

Després de molta recerca i diverses xerrades divulgatives de Magí Seritjol, director del Festival, i del catedràtic d’Arqueologia Joaquín Ruíz d’Arbulo, els joves van tenir l’oportunitat de visitar el taller del Projecte Fènix, que també col·labora amb Tàrraco Viva. Allà van aprendre les eines i els utensilis i, a més, van aconseguir el vestuari per a la seva representació. “Hem descobert que els romans s’asseien en un banc anomenat triclini en forma d’U, i que el convidat sempre havia d’estar al centre; com passa ara als casaments”, reflexionen els estudiants d’entre 19 i 25 anys.

La representació del banquet romà s’estrenarà en el marc del festival de recreació

Un cop descoberta la cultura romana van haver de fer front a les primeres decisions de la seva investigació: es van veure obligats a adaptar els personatges de la representació per la gran proporció de noies dins el cicle i a sumar-hi algunes narradores que expliquessin el banquet. “L’objectiu era fer una representació d’un banquet, una posada en escena, i no pas una teatralització; la voluntat també era divulgar els coneixements de l’àpat a tots els espectadors”, expliquen Isabel Gutiérrez i Susanna Beltran, les dues professores responsables del projecte.

La visita al taller del Projecte Fènix per conèixer els estris i utensilis romans. Foto: Tarraco Viva.

Després d’uns quants assajos que han hagut de sortejar les dificultats de la pandèmia i del curs escolar, els joves van passar una primera prova de foc el passat febrer davant dels mitjans de comunicació, però la representació final serà en el marc del festival Tarraco Viva, el proper mes de maig. Els estudiants reconeixen que ha estat una bona manera de posar-se a prova i d’aplicar els coneixements que han anat adquirint al llarg del seu cicle formatiu d’Animació Sociocultural i Turisme: “Fomentar el treball en equip, la curiositat, la capacitat de recerca, la imaginació i la sintetització: el projecte estava fet a mida per a nosaltres”, diu un d’ells. Tots semblen estar-hi d’acord.

El projecte de l’institut també ha servit d’atracció al festival pels joves estudiants

Ara els joves tenen uns dies de descans, acabat el curs, abans d’enfrontar els propers assajos del projecte. N’hi ha alguns que estan de viatge d’Erasmus i poc han pogut assajar. Amb tot, la representació posarà el punt i final al projecte, però el més important ha estat el procés per assolir-lo, en què han posat en pràctica tot allò que havien treballat a l’aula. Els joves, contents, expliquen orgullosos que podran aplicar-ho a les seves feines perquè “es posen en pràctica tots els coneixments”, mentre que les professores, també satisfetes, valoren molt positivament “haver-los implicat en un projecte didàctic i en un festival de molta atracció com és Tarraco Viva”. El cert és que molts d’aquests joves que participaran per primer cop al festival no ho havien fet mai.

El MNAT va ser una de les fonts d’informació pels joves, a l’inici del projecte. Foto: Tarraco Viva.
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here