14.3 C
Província de Tarragona
Dijous, febrer 22, 2024

Alumnes de primària són mestres per un dia

Alumnes de tercer de primària de l’Escola Campclar amb estudiants de la URV durant una classe sobre treball cooperatiu. Foto: URV

La classe de les formigues cooperatives de l’Escola Campclar (Tarragona) es desplaça fins a la classe dels estudiants del grau en Educació de la seu Baix Penedès de la URV amb una maleta sota el braç plena d’idees per canviar el món. Per primera vegada, aquests nens i nenes de 9 anys fan de mestres. De mestres de futurs mestres, que estan aprenent com introduir la metodologia del treball cooperatiu a l’aula.

infants de l’escola campclar es troben amb estudiants universitaris

Fabricia Castro és la tutora de tercer de primària de l’Escola Campclar i alhora és professora de la Universitat i membre de la Xarxa Interuniversitària en Aprenentatge Cooperatiu (XINTERAC). Des de ja fa tres cursos que integra teoria i pràctica sobre l’aprenentatge cooperatiu per als seus estudiants d’Educació i implementa aquesta metodologia a l’aula de primària. Ho fa amb material finançat per un ajut de l’Institut de Ciències de l’Educació i del Consell Social de la URV.

Els infants han fet de mestres dels futurs mestres. Foto URV.

Els seus alumnes de l’escola han conegut els estudiants de la Universitat en una experiència memorable per als infants i també enriquidora per als universitaris perquè es posen en la pell dels alumnes. “Compartir amb els més grans la nostra manera de treballar i proporcionar als estudiants veure com la teoria té un sentit és la manera de finalitzar la nostra assignatura amb el compromís d’haver treballat valors que seran base a la vida dels nostres estudiants”, explica Castro.

nens i joves aprenen els beneficis del treball cooperatiu

La mestra de petits i professora d’universitaris explica que l’aprenentatge cooperatiu és una filosofia que transmet valors necessaris a la societat, i especialment beneficiosa per als centres d’alta complexitat, que “són centres on es treballa especialment la conducta i on hem vist que en les proves de competències bàsiques els nens i nenes obtenen millors resultats”.

Alumnes de l’Escola Campclar amb la maleta d’idees i acompanyats de la seva tutora, Fabrícia Castro, i la cap d’estudis de l’escola Neus Vaqué, involucrada en el projecte. Foto: URV

El Yahya, la Sara, el Rayane, el Malak, la Rim i tots els seus companys i companyes han presentat la seva maleta amb idees per canviar el món relacionades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, el darrer dels projectes de treball cooperatiu que han treballat a l’aula, i han explicat als estudiants d’Educació què és el treball cooperatiu, com s’organitzen els alumnes, com funciona i com resolen els problemes. Ho han fet a partir de la participació activa dels universitaris, que s’han estructurat en grups per treballar el projecte que els infants els han presentat.

és una experiència enriquidora per als dos col·lectius

Aquesta experiència forma part de l’assignatura Didàctica de les ciències socials, que imparteix Fabricia Castro i forma part de la seva tesi doctoral, que dirigeixen Antoni Gavaldà i Josep Maria Pons, del Departament d’Història i Història de l’Art, i que té com a objectiu dotar els alumnes d’estratègies per millorar el seu rendiment acadèmic. Castro explica que el treball cooperatiu “no és treballar en grup”, sinó que va molt més enllà, requereix un treball de fons i els resultats s’observen a mig i llarg termini.

Les formigues cooperatives a la classe de l’Escola Campclar. Foto: URV 

En els equips cooperatius “el treball en equip és essencial i ha d’estar acompanyat de la responsabilitat individual dels nens i nenes que en formen part, que han de tenir uns rols assignats i unes tasques i tots han de contribuir en igualtat d’oportunitats. Es fomenta que cada alumne sigui conscient de les seves habilitats i les dels altres i les posi en pràctica. I finalment cal una avaluació del funcionament del propi grup i dels altres per millorar la gestió i l’actuació.”

l’escola campclar disposa d’un espai per facilitar l’autonomia de l’alumnat

Per fer-ho possible, a l’aula de les formigues de l’Escola Campclar tenen un espai cooperatiu, amb el material necessari i organitzat de manera que facilita l’autonomia dels infants a l’hora de treballar. Es tracta d’un espai que s’ha pogut adequar a través dels ajuts per a projectes d’innovació que volen facilitar la transferència de coneixement entre la comunitat universitària i la resta del sistema educatiu.

Espai cooperatiu a tercer de primària de l’Escola Campclar.
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here