18.9 C
Província de Tarragona
Dilluns, juny 10, 2024

Fins quan el soroll insuportable de les màquines d’Adif?

Un tren de mercaderies aturat a les vies d’entrada al port de Tarragona. Foto cedida.

Les obres de construcció del tercer fil van provocar greus molèsties de soroll moltes nits de l’estiu del 2021 a la Part Baixa, Serrallo i Torres Jordi. Els treballs, que es van allargar mesos, es feien en horari nocturn per no entorpir el pas dels trens, però això precisament va ocasionar problemes de descans a molts veïns amb afectacions emocionals.

Aquell episodi, probablement, ha impulsat la conscienciació de la ciutadania pel soroll insuportable que provoquen les màquines dièsel d’Adif cada dia i a totes hores. La feina de la plataforma Mercaderies per l’Interior també ha ajudat a posar la problemàtica damunt la taula i en un debat de campanya electoral, els candidats es van mostrar partidaris de trobar-hi solucions.

la vella maquinària de l’ens estatal provoca greus molèsties als veïns

La URV ha generat un estudi que conclou que la contaminació acústica provoca alteracions en el ritme cardíac i en els patrons de la son. És un projecte impulsat pel Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV. La xifra més preocupant de l’estudi es va registrar al barri del Serrallo, que s’atribueix al pas de trens i a les obres del corredor del Mediterrani. “El més greu és que el soroll es deu a l’avançada edat i deficient manteniment de la màquina, que no hauria de circular prop d’habitatges”, alertava Pedro García, investigador principal del projecte.

el port impulsa trasformar una locomotora dièsel en hidrogen

El Port, Adif i la URV s’han reunit per trobar solucions a aquestes queixes. Adif, com sempre, no diu res. El Port anuncia que farà un estudi acústic propi, però ja avança que no hi ha solucions immediates. La més propera podria ser la transformació d’una locomotora, de dièsel a hidrogen i ja treballa en el projecte pilot amb l’Oficina de la Vall de l’Hidrogen i empreses. “Amb el canvi, el soroll es reduirà en una tercera part”, afirma el president del Port, Saül Garreta. “El procés pot trigar més d’un any”, admet.

de matinada van circular 320 trens durant el 2022

Diu el Port que en la franja horària de la mitjanit a les 7 del matí han circulat 320 combois durant el 2022. Tren que fan el servei d’entrada i sortida de mercaderies d’empreses que operen al Port. L’objectiu és encara reduir més aquest trànsit en horari de descans nocturn, però la problemàtica que afecta el tram del carrer del Mar, Serrallo i Torres Jordi fins al Francolí abraça també franges diürnes i, per tant, les molèsties es produeixen en qualsevol moment.

la solució definitiva passa per desviar els trens pel pont mòbil

El projecte de futur passa per desviar el pas dels trens per una plataforma paral·lela al pont mòbil, però “és complex tècnicament i molt costós econòmicament”, reconeix Garreta. Quan es va construir el pont, el 1999, ja es va preveure deixar l’espai reservat i els fonaments per a un altre pont pel ferrocarril, però han passat gairebé 25 anys i el projecte continua en un calaix. Fins quan?

 

Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here