13.9 C
Província de Tarragona
Dimecres, maig 1, 2024

Projecte Rossinyol: creant vincles per aprendre

Derick Omonose (infant) i Mona Chlouchi (mentora) en una de les trobades setmanals d’aquest curs. Foto: cedida.

Als anys noranta, a Malmo (Suècia), sorgia un projecte amb la finalitat que els estudiants universitaris acompanyessin a infants de famílies migrades per reduir desigualtats i generar oportunitats a aquests nens i nenes. A poc a poc, aquesta iniciativa es va anar estenent i replicant en molts països. A Tarragona sorgeix l’any 2014 el projecte Rossinyol, impulsat per l’Associació Quilòmetre Zero. L’objectiu és ben bé el mateix: facilitar la inclusió d’infants de diferents contextos socioculturals per a un millor desenvolupament personal i millors oportunitats d’oci, culturals i socioeducatives.

Es tracta d’un dels programes de mentoria social que duu a terme aquesta entitat anualment per establir vincles de suport i aprenentatge entre estudiants universitaris de formació professional de grau superior i nens i nenes que fan la transició d’educació primària a secundària.

PARLEM AMB MONA CHLOUCHI, alumna de la urv, I DERICK OMONOSE, PARTICIPANTS DEL PROJECTE

La Mona Chlouchi és estudiant del grau en Biotecnologia a la URV i és una de les mentores que ha participat per primera vegada en el projecte aquest curs 22-23. Va conèixer la iniciativa gràcies a un missatge de correu adreçat als estudiants universitaris i va voler apuntar-s’hi. Al llarg d’aquests mesos, s’ha encarregat d’acompanyar el Derick Omonose, que començarà 1r d’ESO el curs vinent.

“Al principi va costar una mica, però a poc a poc vam anar creant el vincle”, explica Chlouchi. Abans d’iniciar l’acompanyament, es realitza una formació inicial com a pas previ i a partir de llavors, es constitueixen les parelles. Durant vuit mesos, coincidint amb el curs escolar, mentors i mentorats es reuneixen una tarda a la setmana per fer diferents activitats. “Hem fet moltes coses”, destaca Chlouchi. I el Derick ho detalla: “Hem anat a veure la mar, hem anat al ‘salting’, a la biblioteca, hem fet tallers de cuina i algunes tardes a l’Espai Jove Kesse”.

DURANT 8 MESOS, MENTORS I INFANTS ES TROBEN UNA TARDA A LA SETMANA PER FER ACTIVITATS

Aquest curs han participat 86 parelles de mentoria repartides per diferents municipis del territori: Tarragona, Reus, Vila-seca, La Canonja, Valls i Salou. A la província de Tarragona cada cop més municipis s’animen a implantar aquest projecte als seus centres educatius.

“Creiem que la importància del projecte recau en l’impacte que genera en els infants participants, tant a nivell de coneixement del territori com a nivell de millora de la competència lingüística, acadèmica i emocional”, explica Elena Gómez, membre de l’entitat i tècnica del projecte Rossinyol.

Mentors i infants del projecte Rossinyol. Foto: Instagram @aqzerotarragona

Gómez exposa que els infants participants són de diferents contextos socials i culturals. “Hi ha famílies migrades de diferents països i altres que són del territori. En qualsevol cas, l’objectiu és el mateix, poder conèixer tot allò que ofereix la ciutat a nivell cultural, social i d’oci”, afegeix.

Amb tot, al transcurs d’aquests mesos, es va teixint un espai de confiança entre les dues persones on poder expressar lliurement tot el que considerin rellevant. “Moltes de les persones mentores ens comenten que quan eren petites els hi hagués anat molt bé tenir aquest tipus d’espai”, apunta la responsable de Quilòmetre Zero.

86 PARELLES HAN PARTICIPAT ENguany en AQUEST PROGRAMA DE MENTORIA

Mona Chlouchi recomana aquesta experiència als estudiants de la URV perquè assegura que el vincle fa que els dos membres de la parella aprenguin coses noves: “És una experiència molt bonica: tu ensenyes al teu mentorat i també aprens d’ell”.

El projecte Rossinyol pretén esdevenir una eina de transformació social. L’èxit d’aquesta iniciativa significa un pas més perquè la societat avanci i assimili els múltiples contextos socials i culturals a través de l’acompanyament i l’entesa. El cert és que la societat necessita projectes útils i necessaris com aquest. Espais per teixir confiança, escolta, interacció, respecte i solidaritat.

Gio Gonzales
Gio Gonzales
Estudiant de Periodisme URV
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here