

A Repsol Tarragona ja li va bé la crisi. Aclarim-ho: a la refineria de Repsol al polígon petroquímic nord, el període de recessió econòmica l’està afavorint de retruc, perquè és l’única de les cinc que hi ha a Espanya que produeix fuels, mentre les altres estan molt enfocades a les gasolines.
El consum de fuel es manté per a vaixells i centrals tèrmiques, però amb menys oferta, pugen els preus i augmenten els beneficis. Això explica que la refineria de Tarragona estigui molt ben posicionada dins del grup Repsol, només per sota de la Cartagena, que s’ha gastat 3’5 milions d’euros en unes instal·lacions estrenades el 2011.
A Tarragona, sense noves inversions, la refineria ha mantingut la producció durant el 2012 (uns 10 milions de tones), amb un volum de negoci a l’alça i amb una previsió de continuïtat per a l’any vinent, segons explica el director del centre de producció, Joan Pedrerol.


Nous pous a la plataforma Casablanca
Des de fa poques setmanes, la refineria rep cada dia l’equivalent a vuit mil barrils procedents de la plataforma Casablanca. S’hi han començat a explotar dos nous pous que suposen multiplicar per quatre la producció que hi havia fins ara. Una xifra modesta (només representa el 4% del total), però positiva perquè assegura el futur de la plataforma per a 10 o 15 anys.
La inversió realitzada a Casablanca puja als 245 milions d’euros, comptant les tasques de prospecció, la connexió dels nous pous a la plataforma i la seva adaptació per rebre el nou cru.
Un cop confirmades les futures extraccions de petroli mar endins i assegurada la viabilitat de la refineria per molt de temps, Repsol Tarragona treballa ara en projectes per l’àrea de la Química. L’equip de Pedrerol estudia com adaptar algunes d’aquestes unitats per a la fabricació de nous productes.
En poques paraules, es tracta de fer coses amb valor afegit, productes que no fan altres, amb més qualitat i especialitzats. No caldrà fer-hi grans inversions, però sí les necessàries per mantenir o millorar els resultats de Repsol Química.


Les exportacions i les infraestructures
On sí caldria fer inversions urgents és en l’àmbit de les infraestructures. Joan Pedrerol, en la seva doble qualitat de director de Repsol i president de l’AEQT, recorda el compromís de Foment de començar el tercer fil l’any vinent, i la necessitat de l’eterna A-27.
Més infraestructures i menys costos energètics: aquestes serien les dues fites per millorar la competitivitat i el nivell d’exportacions de Repsol i la resta d’indústries químiques en un moment de profunda crisi per a altres sectors econòmics.
Assolir aquest doble objectiu tindrà un valor especial per al director del complex de Repsol a Tarragona. Un valor similar o comparable amb el primer tres de deu amb folre i manilles carregat de la història. Com a bon aficionat, ell hi era, abaix, vestit de verd i aguantant el tronc, el 15 de novembre de 1998. Catorze anys després, Pedrerol es mira cada dia el pòster d’aquella jornada al seu despatx. Després se situa a la base de la pinya i amb tot el personal es posa a treballar de valent, per coronar els millors castells, de la seva colla i de la seva empresa.