11.2 C
Província de Tarragona
Diumenge, març 24, 2024

El debat del tercer fil apassiona als tarragonins

El projecte del tercer fil, que genera moltes reticències, ha de connectar Tarragona amb Europa per la línia ferroviària.
El projecte del tercer fil, que genera moltes reticències, ha de connectar Tarragona amb Europa per la línia ferroviària.

El debat ha estat apassionant. Feia temps que un tema no generava tant d’interès entre els ciutadans. Més de dues hores d’opinions, moltes d’elles contraposades, sobre el futur ferroviari del nostre territori.

Les tres federacions de veïns de Tarragona es van sumar per debatre entorn el projecte del tercer fil ferroviari, un tema que aixeca reticències d’uns i on d’altres hi veuen oportunitats. I el poder de convocatòria de les associacions de veïns va ser molt gran. L’aula magna del Campus Catalunya de la Rovira i Virgili es va omplir de ciutadans, polítics i representants del sector petroquímic que han generat un debat apassionant sobre els inconvenients i els avantatges del tercer carril entre Tarragona i Castellbisbal.

A favor i en contra del tercer fil

Imatge del projecte del tercer fil al seu pas per Tarragona. (font: Ministeri de Foment)
Imatge del projecte del tercer fil al seu pas per Tarragona. (font: Ministeri de Foment)

A la taula, un defensor i un detractor del projecte. L’enginyer del Port de Tarragona, Joan Borràs, va defensar la necessitat d’una solució ràpida per connectar el Port amb Europa. Va deixar clar que el Port tarragoní no està ni a favor ni en contra del tercer fil, està a favor d’una solució que sigui favorable pels seus interessos econòmics. Borràs també va ser molt clar defensant que Tarragona no es pot quedar per darrere de Barcelona, on ja han posat en marxa un tercer fil de 50 quilòmetres. Sens dubte, el paper més difícil de la xerrada, davant d’un auditori ple de veïns amb una opinió generalitzada contrària al tercer fil.

Totalment en contra s’hi va posicionar l’enginyer Joan Miquel Carrillo, vinculat a la plataforma Pdf.camp. Amb una exposició titulada ‘El tercer fil, un error històric’, Carrillo va defensar que el tercer fil hipotecarà per sempre la façana marítima i afectarà seriosament el trànsit de trens de viatgers per la ciutat, que perdran, segons ell, freqüència i qualitat. Carrillo ha explicat que la solució seria la línia Reus-Roda, per d’aquesta manera evitar el pas de mercaderies perilloses pel centre de la ciutat de Tarragona i desviar-los per l’interior.

Un debat apassionant

Un tema molt complex i difícil d’entendre, però que va servir per descobrir que els ciutadans hi estan més interessants del que ens pensàvem. Després de les dues exposicions, es va generar un llarg debat, on es va veure clara la posició generalitzada dels tarragonins, que no veuen clar el pas de trens de mercaderies per la ciutat. Els veïns es van mostrar preocupats per les molèsties que les obres (que duraran uns 20 mesos) puguin ocasionar als passatgers dels trens.

A la sala no hi va faltar pràcticament ningú. El primer en demanar la paraula va ser el diputat del PP, Alejandro Fernández, que va subscriure les paraules de Carrillo i es va mostrar totalment en contra del tercer fil, tot i ser un projecte que tirarà endavant gràcies al Ministeri de Foment governat pels populars. Fernández es va posar la sala a la butxaca quan va dir que Tarragona serà l’única ciutat del món que porti els passatgers al camp i les mercaderies a la costa. L’auditori el va aplaudir.

També hi va dir la seva el sector químic, en veu d’Antoni Torà de la BASF i Teresa Pallarès de l’AEQT. Tots dos van titllar de tendenciosa l’exposició de Carrillo i van defensar la necessitat urgent d’una solució per portar a Europa les mercaderies en ample de via europeu. Pallarès, de fet, va dir que el sector petroquímic és el motor de l’economia del territori, i que sense aquesta connexió quedarà aïllada i perdrà competitivitat.

Al debat també s’hi van sumar la portaveu de l’equip de Govern de l’Ajuntament de Tarragona, Begoña Floria i l’alcalde d’Altafulla, Fèlix Alonso, que van assegurar que defensaran el projecte sempre que es garanteixi fermament la seva provisionalitat. La diputada d’ICV, Hortènsia Grau, es va mostrar contrària al tercer fil en la seva intervenció. També hi eren presents representants del sector turístic, com ara Joan Antón dels càmpings, que veuen amb preocupació la durada de les obres i les molèsties que això els pot generar.

Els ciutadans, preocupats pel projecte

L'acte ha estat organitzat per les tres federacions de veïns de Tarragona i moderat per Ricard Lahoz
L’acte ha estat organitzat per les tres federacions de veïns de Tarragona i moderat per Ricard Lahoz

Però el paper més important va ser pels ciutadans, els autèntics protagonistes de l’acte, que es van mostrar realment preocupats pel projecte del tercer fil. No veuen amb bons ulls que les mercaderies passin pel centre i que això vagi en detriment dels passatgers.

El projecte del tercer fil està ja redactat i apunt per sortir a licitació i començar les obres. Un projecte que tindrà un cost de més de 400 milions d’euros, i on ningú ha pogut garantir encara la seva provisionalitat. Les preguntes que hi ha sobre la taula són moltes. Algú podrà garantir que el projecte no serà definitiu? Això hipotecarà la façana marítima? Afectarà al trànsit de trens de passatgers? Seria una solució convertir tota la via existent en ample europeu?

Molt bona iniciativa la de les federacions de veïns, encapçalades per Antoni Peco, Pedro Sànchez i Carles Pedreño. Els ciutadans han d’estar ben informats de tot allò que afecta al seu territori. Aquest ha estat el primer pas d’un debat que segur generarà més activitats com la d’aquest dijous.

Josep Ardila
Josep Ardila
Periodista
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

1 COMMENT

  1. Per la meva edad ja no veure ni una cosa ni l,altra pero tinc fills i nets que m,agradaria que puguesin viure a una ciutat, la meva estimada Tarragona, lliure dels perills del transport de mercaderies pel mitg de la ciutat, que tinguesin la posibilitat de agafar el tren, si us cau, sense tenir que fer un desplaçament irracional per agafar-lo i pugesin gaudir de un acces a les platges o paseig maritim lliure de entrebancs, permeteu-me que digui que dels que el dia d,avui sou els que ens “gobernen” no sou dignes de ocupar-vos del futur de la ciutat, !! quina llastime me fas Tarragona !!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here