El diumenge al matí, a la sala d’actes de l’institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona, comença amb corredisses darrere d’una pilota de tennis. Un grup de 15 actors, de diferents companyies teatrals joves de la ciutat, com Vis de Vanadi, (H)istrionis Teatre, Lestonnac-L’ensenyança i l’Aula de teatre del Col·legi Sagrat Cor, fa mesos que s’han endinsat en un repte personal i col·lectiu: col·laborar en el Hamlet actualitzat que presenten, aquest cap de setmana (dissabte a les nou de la nit, i diumenge a les sis de la tarda), al Teatre Tarragona, un grup d’actors professionals dirigits per Raimon Molins i el tarragoní Marc Chornet. Els actors professionals també s’involucren en aquests exercicis inicials. Es tracta dels mateixos jocs que ells utilitzen per escalfar durant els seus assajos. Després de guanyar una partida davant d’un dels equips de joves, un dels nois es lamenta:
— No s’hi val. Són més grans!
— Són més grans, diu — respon un dels actors, mirant al Marc Chonret i somrient.
— Sí, i més vells! — hi afegeix Chornet.
En alguns casos, però, la distància generacional entre actors professionals i adolescents no és tan perceptible. Mercè Sardà, professora de llengua catalana del Martí i Franquès i responsable de Vis de Vanadi, avesada a tractar amb joves d’entre 12 i 19 anys, ha seguit els seus assajos. Reconeix que la feina que ha fet l’equip de Hamlet ha estat ingent. “No sé si són prou conscients del mèrit del treball que han estat fent amb ells”, afirma. Amb poques excepcions festives, des de finals de setembre, els joves han practicat, cada dissabte, durant tres o quatre hores, qüestions actorals. Un d’aquests dissabtes, abans que estrenessin l’exitós Hamlet a la Sala Atrium, també van organitzar una escapada a Barcelona per comprovar com els actors professionals afrontaven un assaig. És a dir, durant tot aquest temps no s’han limitat a preparar les escenes en què apareixeran aquest cap de setmana. De fet, aquesta tasca l’han reservat per als darrers assajos.
D’aquesta manera els actors incipients, amb inquietuds teatrals, han tingut l’ocasió de conèixer actors professionals, i d’interactuar amb ells; tot i que l’aprenentatge ha estat bidireccional. Chornet, en aquest sentit, es mostra molt satisfet amb l’experiència. L’activitat ha servit, a més, perquè els joves de diferents companyies es coneguin entre ells. Qui sap, si d’aquesta coneixença mútua, algun dia en sortiran nous projectes a la ciutat.
Quan una de les actrius, Alba José, els pregunta si tenen ganes d’actuar al Tarragona, ells responen amb un sí ansiejat. Figuraran a la primera escena de l’obra, en la qual tres de les noies ens delectaran amb una cançó de Nirvana; i també faran el paper de còmics. Durant l’assaig també ens acompanya, una estona, Jordi Giramé, tècnic de l’Ajuntament de Tarragona, que ha col·laborat en la iniciativa. Les entrades per assistir a les funcions al Teatre Tarragona ja fa dies que estan exhaurides. A la Sala Atrium de Barcelona ja van omplir la sala, de forma consecutiva, des del 25 de desembre fins a l’11 de gener. Chornet assegura que aquesta obra de Shakespeare ha estat molt agraïda. Aquest cap de setmana els soliloquis de Hamlet, amb reflexions que no caduquen, ressonaran al Tarragona, amb un públic que s’hi bolcarà, assegut, a dalt de l’escenari. Es repetirà l’experiència, doncs, d’El cantador, en què ja es va proposar aquest “teatre de proximitat”. Chornet torna a la seva ciutat natal, Hamlet torna a Tarragona, i els més joves segueixen traspuant potencial.