La ubicació estratègica de Tarragona a la xarxa ferroviària peninsular i la vinculació amb un port de mercaderies i un complex petroquímic la van convertir al segle XX en un destí migratori de treballadors del tren. Molts s’hi van quedar i constitueixen un col·lectiu poc present en la historiografia oficial, pero amb una gran implantació social.
Barruelo de Santullán és un petit poble del nord de Palència, a Castella i Lleó, molt vinculat a la història del ferrocarril. Ubicat dins de la que va ser una de les principals conques mineres de carbó durant un segle, entre 1850 i 1950, tota la producció de les seves explotacions es va dedicar a abastir els trens de la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España, una de les principals societats privades que van implantar i gestionar el transport ferroviari fins que, el 1941, el franquisme va nacionalitzar el sector i va crear la Red Nacional de Ferrocarriles Españoles (Renfe).
Vicente Ortega Ortega, nascut en una vila de la veïna Cantàbria, treballava de mecànic en aquestes mines quan va rebre l’oferta d’ingressar a la companyia de trens per fer-se càrrec de les màquines de vapor i canviar la residència fins a Tarragona. Era el 1926, en plena dictadura de Primo de Rivera, i es vivia una època d’expansió del transport ferroviari i d’ampliació de la xarxa. La vida a la mina era dura i perillosa, i Vicente va agafar les maletes i amb la dona i un fill de dos anys es va desplaçar fins a la plaça de l’Oli, de Tarragona.
Amb ell hi van arribar vuit companys més, seguint un camí amb només bitllet d’anada que també van fer molts altres treballadors de la mateixa zona geogràfica i del País València, i que es va convertir en la primera onada migratòria significativa viscuda a Tarragona al segle xx. Posteriorment s’hi van afegir altres ferroviaris, la majoria provinents del sud de l’Estat, fins a configurar un col·lectiu potser no gaire conegut, però molt present i arrelat a la societat local, on ja sumen tres i quatre generacions.
(…)
Aquest és un fragment del reportatge que publiquem al número 9 del FET a TARRAGONA dedicat als centenars de ferroviaris que es van instal·lar a la ciutat al llarg de moltes dècades del segle XX. La revista -que inclou de regal un calendari de paret 2015- la podeu trobar en quioscos i llibreries de Tarragona.
Una altra opció més còmoda és fer-se subscriptor/a de la revista per només 30€ l’any. Rebràs les publicacions a casa i podràs gaudir d’activitats culturals gratuïtes i invitacions a espectacles de música i teatre. Pots complimentar la subscripció clicant aquí. Gràcies per la vostra confiança!