Carregant ...

N-340: Una altra burla de l’Estat

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Cues a la N-340 al seu pas per Roda de Barà (foto: lavanguardia.com)

Cues a la N-340 al seu pas per Roda de Barà (foto: lavanguardia.com)

Les vacances d’estiu, un any més, et permeten comparar les infraestructures d’aquí amb les de moltes zones d’Espanya molt menys poblades i desenvolupades econòmicament. És el moment ideal per gaudir un dia, per exemple, d’un viatge plàcid i ràpid per l’Autovia del Camino de Santiago i patir, dos dies més tard, les incomoditats i lentitud de la N-340 al seu pas pel Tarragonès i el Baix Penedès.

Un estiu tan sofocant com aquest et convida a recòrrer en cotxe la vessant atlàntica de la península a través d’una magnífica i esplèndida autovia A-8 que a partir de Bilbao connecta -sense peatges- el País Basc, Cantàbria, Astúries i el nord de Galícia. Més al sud, si voleu més calor, podeu travessar Espanya per l’A-12, circular per totes les radials desdoblades i gratuïtes que surten de Madrid fins a la Corunya, Burgos, Saragossa, València, Sevilla i Badajoz, o utilitzar lliurement les autovies de La Manxa, Extremadura i Andalusia.

Quan torneu a Tarragona i agafeu la N-240 per anar a Valls, la N-340 per arribar a El Vendrell o la N-420 per desplaçar-vos a Gandesa, us sentireu ciutadans de segona, súbdits d’un estat que cobra els nostres impostos, ens menysprea i actúa en contra dels nostres interessos. El cas de l’antiga Via Augusta és el més escandalós i, com dèiem en l’article anterior dedicat al tercer fil, representa la burla més evident del govern espanyol en relació a les comarques tarragonines.

El caos diari de la N-340 a l’estiu entre la Mora i Coma-ruga no és d’ara: s’arrossega des de fa anys. Les cues quilomètriques al mateix tram durant els caps de setmana de la resta de l’any no són d’ara: es pateixen des de fa dècades. Ni la unió dels alcaldes de la zona -farts de veure com la carretera esdevé un col·lapse constant-, ni l’amenaça d’una manifestació han comportat el mínim gest de complicitat i generositat per part del govern de l’Estat.

Diuen ara que volen desdoblar la via entre Tarragona i La Pobla de Montornés, el mateix tram que van construir com a variant d’Altafulla i Torredembarra durant l’etapa del ministre Álvarez Cascos. Un tram d’un sol carril en cada direcció que s’ha demostrat insuficient i perillós, per l’alt índex de sinistralitat. El mateix ministeri reconeix que la 340 és “la carreretera més perillosa d’Espanya” i, tot seguit, despatxa els alcaldes tarragonins amb un ‘bon vent i barca nova’.

L’única solució al caos diari de la carretera és fer gratuïta l’AP-7 entre Tarragona i El Vendrell

Aixecar puntualment les barreres de l’autopista no és la solució i no l’acceptarà mai la concessionària. Obligar els camions a passar per l’AP-7 amb un descompte del 50% del peatge (com ja es fa a la N-II a Girona) tampoc és la solució. El desdoblament anunciat ara (sense dates concretes) només farà desplaçar el caos uns quilòmetres i augmentarà el trinxament del territori.

Quin sentit té fer una autovia paral·lela a una autopista al llarg del Tarragonès? Per què es vol insistir en l’error comès al municipi de Tarragona, que ha vist com la seva anella verda de Llevant quedava afectada per una massa de ciment de 10 carrils de vies ràpides? L’alternativa -l’única, segons el meu criteri- passa per fer gratuït el tram de l’AP-7 entre Tarragona i El Vendrell.

Si s’ha fet a Girona, amb una autopista de quatre carrils per sentit que fa de variant, sense peatge entre les sortides nord i sud de la ciutat, per què no es pot fer a Tarragona? L’AP-7 la gestiona una empresa però és titularitat de l’Estat i la N-340 és una carretera estatal. On és el problema? Falta de voluntat política?

La situació actual de les infraestructures a Tarragona només es pot entendre pel menyspreu continu dels governs i els organismes estatals espanyols (Foment, ADIF, Aena…) i per la incapacitat política i econòmica de la demarcació de fer-se valdre a Madrid. Els Pressupostos Generals de l’Estat de 2016, presentants aquest dimarts, ho corroboren.

I, com dèiem ahir, aquest és un assumpte clau i transcendental que cal tenir en compte de cara al 27 de setembre. Que li preguntin a Germà Bel… l’expert més important i prestigiós del país quan es parla d’infraestructures.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *