12 C
Província de Tarragona
Dimarts, març 26, 2024

Tarragona no és ciutat per a tractors

Jordi Virgili conrea cereals en diversos espais del terme municipal de Tarragona. Foto: ORIOL MARGALEF
Jordi Virgili conrea cereals en diversos espais del terme municipal de Tarragona. Foto: ORIOL MARGALEF

(Aquest article que llegiu es publica gràcies als subscriptors de la revista  FET A TARRAGONA,  que amb el seu suport econòmic resulten imprescindibles per tirar endavant el projecte periodístic en format paper i en format digital.  Si voleu contribuir amb una quota anual de 30 € ens ajudareu a que el FET sigui un mitjà encara de més qualitat i rebreu a casa còmodament totes les revistes. Per això  us demanem el vostre suport i que us hi apunteu omplint aquesta butlleta).

Els records d’infantesa del Jordi Virgili transcorren entre garrofers, masos i marges de pedra seca, una Tarragona de color verd amb escassa indústria i molts pagesos vivint a la Part Alta. Fins als anys 60 del segle XX, moment en què el Govern Civil i l’Ajuntament van abanderar el desembarcament de les químiques, els afores de la ciutat eren un mosaic de cultius, recs i camins d’ús antic.

(…)

Jordi Virgili va néixer fa 51 anys en un mas pròxim al Pou Boronat i va viure la infantesa en una Tarragona molt diferent, envoltat de natura i animals de granja. Des de petit es va sentir seduït per la pagesia com a manera de treballar i de viure, i avui gaudeix tenint cura de 200 ovelles i 300 hectàrees de cereal. Tanmateix, com a professional de la terra s’enfronta a maldecaps afegits. Part de les finques que ha arrendat per cultivar són al terme de Tarragona, ciutat que, segons el seu punt de vista, ha perdut el respecte a l’agricultura perquè “no entra dintre de la seva mentalitat”.

 

Un exemple són els desplaçaments en tractor. L’ocupació del sòl amb nous polígons residencials i industrials ha desplegat autovies i altres vies semiurbanes en què el pas amb vehicle lent no és recomanable per seguretat (T-11) o directament està prohibit (A-7). “Amb el tractor he de fer figueretes per circular. La Guàrdia Urbana no em deixa anar per dins de Tarragona perquè les infraestructures de mobilitat a la ciutat ja no estan preparades perquè hi passin tractors. Això m’obliga a donar una volta molt gran en els desplaçaments entre finques. El que podria ser un viatge de l’Horta Gran a Monnars d’un quart d’hora, per exemple, acaba durant tota una hora: més temps perdut i més consum de gasoil”, explica.

 

Altres ciutats, com Lleida, han tingut en consideració les característiques dels vehicles lents i amb remolc en el disseny de les vies. Sense anar tan lluny, la carretera C-14, que es va desdoblar en autovia entre Reus i Alcover no fa gaires anys, es va dotar en bona part del tram de vials laterals que fan possible la circulació segura dels tractors i molt més permeable l’accés a les finques rústiques.

 

El desplegament de noves infraestructures de comunicació és una conseqüència inherent al creixement, però sovint aquests nous vials d’interès general ocasionen perjudicis difícils de reparar a l’activitat agrícola. Un cas recent és la construcció de la necessària autovia A-27, infraestructura que ha ocupat bona part de l’Horta Gran, entre Torreforta i el polígon Riuclar, una de les poques àrees de la ciutat que segueixen concentrant un destacat aprofitament agrícola.

(…)

Aquest és un fragment del reportatge que publiquem íntegrament al número 18 del FET a TARRAGONA i que inclou el testimoni d’altres pagesos  tarragonins -els pocs que s’hi dediquen- i més fotografies de David Oliete. La revista la podeu comprar a LLIBRERIA LA CAPONA, LLIBRERIA DE LA RAMBLA, LLIBRERIA ADSERÀ I CAL MATIAS (SERRALLO).

De regal, la publicació incorpora el fascicle del col·leccionable de Patrimoni Mundial dedicat al Teatre Romà. Si en sou subscriptors, podreu gaudir de forma gratuïta d’activitats culturals i d’espectacles programats als teatres de Tarragona.

Oriol Margalef
Oriol Margalef
Periodista
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here