Advertisement
Carregant ...

L’escàndol dels trens i l’Onze de Setembre

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Aquests dies s'ha suprimit la via 4 de l'estació de Tarragona per poder començar les obres d'ampliació de l'andana. Foto: RICARD LAHOZ

Aquests dies s’ha suprimit la via 4 de l’estació de Tarragona per poder començar les obres d’ampliació de l’andana. Foto: RICARD LAHOZ

Piulada d’aquest diumenge 28 d’agost: Tren Zaragoza / Riba Roja 18:48 – Estació França 21:51 reprèn la marxa amb demora de 115 minuts.

La R15 de Rodalies, la de la Ribera d’Ebre, presenta una puntualitat mitjana del 40%, és a dir, 6 de cada 10 trens circulen amb retard. Aquesta és una de les dades que aporta una informació del diari Ara publicada aquest dilluns. Encara hi ha, però, una línia més impuntual, la R16, la de les Terres de l’Ebre, per on només el 28% dels combois van a l’hora. I la tercera del rànquing, en clau negativa, és la R14, la de Barcelona-Tarragona-Lleida, que ofereix la meitat del servei amb retards.

De les sis línies de Regionals Catalunya de Renfe, les tres que passen per l’estació de Tarragona són les menys fiables, les que ofereixen més incidències. La falta d’inversió crònica de l’administrador que gestiona la xarxa ferroviària, ADIF; avaries que triguen mesos en reparar-se (Montroig del Camp) i noves mesures de seguretat que impliquen un descens de la velocitat en alguns trams són tres factors que expliquen una situació que aquí ja hem qualificat altres vegades d’escandalosa.

Aquest estiu hem patit, de moment, cinc incidents greus a les comarques tarragonines i moltes altres incidències menors que han sacsejat la confiança dels usuaris. Hem vist imatges impròpies d’un país desenvolupat amb centenars de viatgers caminant per les vies i efectius de la Creu Roja atenent persones amb problemes de mobilitat o, simplement, marejades per la calor.

No només ho dic jo. També ho afirma l’alcalde Ballesteros en una entrevista a l’Agència Catalana de Notícies: “Estem donant una imatge patètica i tercermundista; segurament ni l’Índia pateix processos d’avaries com aquest”. Si la situació és tan “insuportable”, per què es triga tant a reaccionar? Com és possible que es digui que convocarà una reunió amb altres institucions al final de l’estiu? Per què l’alcalde de Tarragona i la resta d’alcaldes no fan pinya amb el Govern de Catalunya? I parlant del Govern, per què s’ha abaixat els pantalons davant ADIF allargant l’horari oficial dels trens de la R16?

“Només un nou estat pot resoldre el problema endèmic de les comunicacions i les infraestructures”

Amb aquest panorama, hi ha un bon motiu dels grossos per participar a la manifestació de l’Onze de Setembre. Només la creació d’un nou estat pot resoldre un problema endèmic de comunicacions i infraestructures d’aquestes dimensions colossals. Ja està clar des de fa anys que l’actual estat no actua a favor nostre. L’espanyolisme, que acostuma a treure pit a la ciutat de Tarragona, faria bé d’explicar la gestió i l’actitud del ministeri de Foment als últims anys. És defensable el silenci i el menyspreu d’ADIF i del conjunt de l’administració de l’Estat envers Tarragona? Només poden argumentar, i amb la boca ben petita, les obres de reforma de l’estació (molt menys ambicioses que les previstes inicialment) i que ja han començat amb l’eliminació de la via 4. Ens prenen el pèl, però a Tarragona ja se sap que ens conformem amb qualsevol engruna.

I tornant a la piulada del principi: com és possible que un tren Saragossa-Barcelona sigui un Regional a Tarragona? I el mateix podríem dir dels trajectes Madrid-Barcelona i València-Barcelona. Quina és la ment privilegiada de Renfe que dissenya aquests recorreguts de fins a 600 quilòmetres com una línia regional i que a més hi destina els trens més antics?


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *