Tarragona és una ciutat capaç de promoure una plataforma ciutadana per protegir un establiment privat -‘Salvem el Fortí’ l’any 2001- que va recollir milers d’adhesions i, en canvi, és incapaç de posar en marxa una plataforma integrada per agents econòmics i socials i la pròpia ciutadania que defensi la supervivència de la Rambla Nova i els carrers de l’entorn.
Potser ha arribat el moment d’impulsar un moviment de reacció al procés d’esllanguiment de la columna vertebral de Tarragona. Potser ha arribat el moment de la plataforma ‘Salvem la Rambla’. La Cambra de Comerç ja en fa un primer pas presentant un pla de xoc per dinamitzar el centre de la ciutat.
“Potser encara som a temps de frenar la progressiva desertització comercial del passeig”
Salvem la Rambla. Perquè el tancament de Casa Cuadras a finals d’aquesta setmana és un nou toc d’alerta que s’afegeix a altres baixades de persianes que s’han produït recentment: d’establiments locals, però també de franquícies.
Salvem la Rambla. Perquè potser encara som a temps de frenar la progressiva desertització comercial del passeig principal de la ciutat. I cal incentivar un tipus d’establiments especialitzats, amables i de tracte personal.
Salvem la Rambla. Perquè cal donar alguna resposta al comerç electrònic, les ampliacions de Parc Central i les Gavarres, la presència d’El Corte Inglés i l’augment dels lloguers.
Salvem la Rambla. Perquè es fa imprescindible trobar un cert equilibri entre el model de centres comercials de marques multinacionals i el model de comerç de proximitat a cel obert.
“Cal reclamar al govern municipal que hi faci algunes actuacions per aturar la degradació de la via”
Salvem la Rambla. Perquè la darrera dècada l’anterior govern municipal liderat pels socialistes no va fer res, dins les seves competències, per pal·liar la situació i sí afavorir els interessos de les grans superfícies.
Salvem la Rambla. Reclamant al nou govern de la ciutat que intervingui de manera urgent amb algunes actuacions micro-urbanístiques per aturar la degradació de la via.
Salvem la Rambla. Tornant les rajoles tradicionals als trams que van ser asfaltats per acollir el mercadet ambulant, i col·locant-hi unes pilones de seguretat boniques i atractives.
Salvem la Rambla. Reclamant una neteja més profunda de la via, millor il·luminació i intervenint, si és possible, en les façanes dels locals buits, que provoquen una imatge bruta i de deixadesa.
“Cal plantejar-hi mesures innovadores, impulsar Illa Corsini i actuar amb urgència a Unió i Apodaca”
Salvem la Rambla. Plantejant mesures atrevides i innovadores perquè la gent visqui una experiència singular quan passegi per les voreres i les coques centrals, i tingui incentius per apropar-se a les vies de l’entorn.
Salvem la Rambla. Estudiant, de nou, la proposta de fer zona de vianants el primer tram del passeig, i incentivant els preus reduïts als aparcaments privats i públics.
Salvem la Rambla. Impulsant el projecte Illa Corsini i actuant amb urgència als carrers Unió i Apodaca perquè la degradació no sigui impossible de revertir.
Salvem la Rambla: programant-hi activitats culturals, lúdiques i socials que siguin un reclam per als tarragonins i visitants.
Salvem la Rambla. Creant una Oficina de Comerç on els experts analitzin dades, estudiïn escenaris i plantegin estratègies de futur.
En resum: Salvem la Rambla! Perquè el centre de la ciutat -en un sentit ampli de la paraula- està malalt i correm el risc que la situació es cronifiqui o evolucioni a pitjor.
Amics del FET A TARRAGONA. He llegit amb interès l’article “Salvem la Rambla”. Voldria fer dues anotacions importants: 1 – Va existir , amb l’alcalde Nadal, una Comissió d’Estètica que havia d’opinar sobre el paviment de la Rambla Nova. Es va acordar que fos com la Rambla de Catalunya, un asfaltat fosc o negre de gra gros, apte per no relliscar. Les rajoles tenen l’inconvenient que rellisquen, es trenquen i reflecteixen el sol.
Pel que fa al primer tram, ara el pas ja se’ns fa impossible, per culpa de terrasses a la vorera i a les coques, i expositors, que dificulten el pas i el fan incòmode. Sobretot quan hi ha entremig ramats i ramats de turistes. No hi ha vigilància per treure barreres. Pensem en la gent gran: hi circulen moltes cadires de rodes, i no hi ha cap rampa ben feta en tota la ciutat. Passen carrets de compra i cotxets de nanos. Es fa un vertader embús. Ja es va acordar fa anys no fer zona peatonal. Això no tornarà la vida a la Rambla, i molt menys de nit. De dia en sobra, de gent. No cal actuar més. Potser caldria eliminar els vells d’aquest sector i tothom content.
Sisplau, feu de Tarragona una ciutat amable, agtradable, no pas plena d’entrebancs. Moltes gràcies
REC QUE VAIG ESCRIURE AIXÒ ARA FA 5 ANYS, EN N ALTRA DIGITAL: Al centre li passa que té la competència directa de dos grans centres comercials, El Corte Inglés i el Parc Central. Suposo que hi deu haver poques ciutats de la mida de la nostra que pateixi aquesta circumstància. Aquest dos nous pols d’atracció comercial resten vianants al centre i d’això se’n ressent el comerç. Recordo quan amb l’apertura del CI, un regidor exclamaba cofoi que Tarragona ara tenia dos centres, sense mesurar les conseqüències que aquest fet comportava. No critico pas el Corte inglés, em sembla un molt bon equipament i el tenim dins de la ciutat, però no podem negar que l’autèntic centre és de la Font del centenari cap amunt. Cal parar el seu declivi i, si bé no hi ha una vareta mágica ni garanties d’aturar-lo, sí almenys cal fer tot allò que estigui en la nostra mà. En primer lloc la recuperació de la qualitat de l’espai urbà. L’estat actual de la Rambla presenta un estat de deixadesa intolerable: des de el paviment d’asfaltat provisional, fins a una jardinería pobra o immobles derruïts. Arreglar aquest punt, portar a terme el projecte urbanísitic del’illa Corsini creant una illa comercial i dotant el Banc d’Espanya de contingut que pugui atraure gent, seria un bon punt de partida.
EM VAIG DEIXAR L’IMPACTE DEL COMERÇ ELECTRÒNIC. LA SITUACIÓ ÉS ENCARA PITJOR. SINCERAMENT, CREC QUE EL COMERÇ ACABARÀ DESAPAREIXENT DEL CENTRE. PENSO TAMBÉ QUE LA RAMBLA ÉS RECUPERABLE (ENCARA QUE NO COM A EIX COMERCIAL PROBABLEMENT)PERQUÈ ÉS UN PASSEIG BONIC I A POC QUE ENS HI POSEM I LA MIMEM UNA MICA VAL MOLT LA PENA,