Advertisement Advertisement
Carregant ...

L’hora de repensar l’espai públic de Tarragona

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Rambla Nova tallada al trànsit aquest passat diumenge. Foto: cedida.

Distanciament social. Distància de seguretat. Aquestes expressions formen part de les nostres vides des de fa dos mesos. I possiblement s’hi quedaran molt de temps. Els 50 dies de confinament estricte o total i els primers dies de lenta desescalada ens haurien d’ajudar a treure’n algunes lliçons i aplicar-les en l’espai públic de Tarragona.

Hem viscut durant setmanes en una ciutat sense gairebé cotxes i amb un aire molt més net de contaminació. Ara que ja es comencen a veure més vehicles pels carrers de la ciutat i que l’activitat econòmica no essencial comença a arrencar tímidament, és el moment de repensar com volem la ciutat del futur i rectificar errors del passat.

S’haurien d’adaptar voreres, calçades, terrasses i parades de bus a criteris més adients de salut pública

Probablement, no ha de ser una prioritat perquè ara toca ajudar els col·lectius més vulnerables, les petites empreses i els autònoms, el comerç, el turisme i la cultura… Ara toca reconstruir la ciutat (i el país), però fora bo que algú a l’ajuntament de Tarragona es posi a treballar en un model de ciutat que adapti voreres, calçades, parades de bus, terrasses i establiments, parcs i zones comunes a uns criteris més adients de salut pública.

El Serrallo, també tancat al trànsit el passat diumenge. Foto: Ricard Lahoz.

El tall total de trànsit de la Rambla Nova durant el passat cap de setmana per part de l’Ajuntament, i el del carrer Trafalgar, a la façana del Serrallo, per part de l’Autoritat Portuària, s’han dut a terme obligats per la prevista sortida massiva de gent al carrer. Aquesta mesura excepcional i reactiva hauria ser molt més habitual i es podria anar experimentant des d’ara mateix en altres punts de Tarragona.

Els talls de trànsit en dies i carrers determinats haurien de ser habituals a partir d’ara

I a mig termini, cal remodelar voreres i fer-les més amples i amables. Cal tancar al trànsit (començant per dies i franges horàries intermitents) vies estretes amb un sol carril i voreres minúscules (Aquí penso en l’Illa Corsini i en la Part Baixa). Cal fomentar la mobilitat sostenible. Cal descongestionar parades de bus amb moltes línies (Colom, Prats de la Riba, Pere Martell…) Cal recuperar espai per al vianant i reduir el del vehicle privat. Cal augmentar la previsió de nous carrils bici. Cal donar més valor a la nostra Anella Verda

No sent un expert en la matèria, emplaço els arquitectes i urbanistes (començant pel propi Col·legi d’Arquitectes a Tarragona) i als tècnics de mobilitat a que promoguin el debat, reflexionin i aportin idees. Perquè la covid-19 també ens impulsa a repensar l’espai públic, els edificis i els habitatges de la ciutat. No en deixem passar l’oportunitat.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *