Advertisement
Carregant ...

Cap a la nova mobilitat de Tarragona

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

El passeig de la platja del Miracle, tancat al trànsit durant els caps de setmana de maig. Foto: Ricard Lahoz.

Des de l’inici del desconfinament el 2 de maig, des de primera hora del matí a última hora del vespre, les zones de passeig al costat del mar tenen un ús més elevat que ara fa un any per la mateixa època. La pandèmia del coronavirus ha provocat un canvi d’hàbits evident: corredors, ciclistes, patinadors i persones de totes les edats que simplement surten de casa a passejar han pres literalment la franja d’espai que va del Serrallo fins a la far de la Banya o l’Arrabassada. Des de fa uns dies, cal afegir-hi els usuaris de les platges.

Algunes mesures temporals aplicades per la Covid-19 haurien de ser permanents

Oportunament, l’Autoritat Portuària va tancar al trànsit de vehicles el tram del passeig de la platja del Miracle els caps de setmana. Un primer pas que no ha tingut continuïtat: dissabte i diumenge passat ja s’hi podia circular en cotxe o en moto amb normalitat. La decisió inicial, al meu parer, hauria de ser permanent, sigui estiu o sigui hivern, i hauria d’anar acompanyada d’altres mesures restrictives als cotxes la resta de la setmana i de potenciament del transport públic. En època de platja, s’imposa tenir una línia d’autobús amb parada a la rotonda del port esportiu i una altra línia amb final i origen a la rotonda del carrer Mestre Benaiges.

“Cal ampliar els espais per a vianants i ciclistes en detriment del vehicle privat”

Com afirmava fa pocs dies al FET el geògraf Rafael López-Monné en un article, el passeig marítim remodelat pel Port fins a la plataforma de ciment, s’ha quedat petit. Anar a aquesta platja i a la de l’Arrabassada (les dues amb clara vocació urbana) s’hauria de fer quasi exclusivament a peu, amb bicicleta o amb transport públic. Acabar amb el desori d’aparcament de vehicles en els accessos a la Savinosa i la Llarga (un clàssic dels darrers estius) hauria de ser un altra prioritat on el ciutadà ha d’assumir la seva quota de responsabilitat.

La franja marítima de Tarragona ha de ser el punt de partida per aplicar una nova mobilitat. Foto: Ricard Lahoz.

En aquest període d’un mes de desconfinament s’ha observat un increment significatiu de l’ús lúdic i no esportiu de la bicicleta, sobretot entre joves, en aquesta franja marítima de la ciutat. És aquí on, sumant les voluntats de l’Ajuntament i l’Autoritat Portuària, pot començar un procés cap a la nova mobilitat de Tarragona: ampliant metres quadrats als vianants i ciclistes en detriment del vehicle privat. A partir d’aquesta zona estratègica de la ciutat, es podrien impulsar altres mesures en altres indrets.

Els experts de la URV consideren que som en un moment clau per gaudir de ciutats més sostenibles

Els experts en mobilitat de la URV diuen que una de les lliçons de la Covid-19 és apostar pel transport públic, amb els canvis necessaris per mitigar el risc de contagis, i promoure els espais per als vianants. Aaron Gutiérrez i Antoni Domènech, investigadors del Departament de Geografia, i Daniel Miravet, del Departament d’Economia, han reorientat la seva recerca per respondre a les necessitats socials que es donen en aquest escenari nou. Consideren que el moment actual és clau per dissenyar “polítiques permanents” basades en els beneficis socials, ambientals i per a la salut.

Ho diuen els experts, ho diu una part significativa de la ciutadania i ho diu el sentit comú pensant a curt, mig i llarg termini. Apostem per una Tarragona més sostenible començant per mantenir els espais d’ús exclusiu per a vianants que s’han guanyat durant la crisi del coronavirus.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *