20.9 C
Província de Tarragona
Dijous, abril 18, 2024

De Bonavista a la Savinosa en carril bici

Carril bici en construcció al costat de l’Anella Mediterrània i el PPU-10. Foto: Marc Colilla.

“Més que la data d’acabament de l’actual carril bici, allò que ens ha de preocupar són tots els que falten”. La frase publicada a Twitter és de Rafael López-Monné i està enllaçada a un article anterior meu titulat ‘Quan estarà enllestit el carril bici educatiu?’.

El govern municipal vol actuar aquest mandat en 5 trams nous de carrils bici

Recupero aquesta afirmació de l’amic geògraf i fotògraf tarragoní després d’analitzar les informacions elaborades per Marc Colilla, un altre fotògraf (i col·laborador del FET), i després d’entrevistar el tinent d’alcalde de Mobilitat, Xavi Puig. Amb aquests elements, miro de posar-hi una mica d’ordre en vuit punts:

1.- El carril bici educatiu, que enllaça el campus universitari de Sescelades amb la plaça Imperial tarraco, estarà enllestit abans de l’1 desembre i té assegurat, per tant, el finançament europeu.

2.- De manera immediata comencen les obres per allargar el carril bici per l’avinguda Roma fins al pont del riu. “Les bicicletes aniran pels laterals i els autobusos es desviaran a la calçada central”, afirma Puig.

El govern central prepara el projecte per ampliar el pont del Francolí

3.- L’Estat s’ha d’encarregar d’una peça clau: l’ampliació del pont del Francolí en més de tres metres, per permetre el pas de ciclistes i patinadors de forma segura. El projecte “està molt avançat”, diu el regidor. Però aquí ja no hi ha calendari previst ni depen del govern municipal.

4.- L’Ajuntament sí té la intenció d’allargar “durant els propers mesos” el carril bici de Pere Martell fins al mar. “Un projecte estratègic perquè enllaça amb el del Moll de Costa”, assegura el responsable polític.

5.- El front litoral encara presenta dues disfuncions: no hi ha vials específics per a bicis entre la platja del Miracle i el passeig Rafael de Casanova i entre la platja de l’Arrabassada i la rotonda de la Savinosa al final de la Via Augusta. “S’hi estan redactant els projectes, són obres per fer aquest mandat“, afirma.

Al front litoral i a Pere Martell l’objectiu és connectar trams discontinus

6.- A partir de la Savinosa, en el futur es podrà anar en bicicleta fins a Altafulla un cop es remodeli tot el tram de la N-340, una altra obra que ha de finançar i executar l’Estat.

7.- Si anem a l’altra banda de la mateixa N-340, tenim el carril bici que va de Bonavista fins al riu. I aquí tornem a remarcar la peça clau de l’ampliació del pont que ha d’entomar el govern central per connectar-lo amb l’avinguda Roma.

8.- A la zona de Ponent, gràcies a les informacions de Marc Colilla, constatem les obres del carril que s’està construint al polígon PPU-10, al costat de l’Anella Mediterrània, i que servirà per unir trams desconnectats fins ara. Uneix el de Bonavista nord pel parc de la Coma amb el del carrer Siurana i la Rambla de Camp Clar fins a la N-340. “D’aquesta manera -em recorda el Marc- Bonavista tindrà carril bici pel sud i pel nord”.

Recta final de les obres del carril educatiu a la plaça Imperial. Foto: Marc Colilla.

Amb aquesta panoràmica s’entreveu la voluntat política de canviar determinats hàbits molt arrelats vinculats a l’ús del vehicle privat. Els carrils bici esmentats són necessaris, potser encara insuficients, i si els que depenen del govern municipal són una realitat en un any i mig (al final d’aquest mandat) ja s’haurà fet un pas endavant remarcable.

El gran repte, però, és el canvi cultural que hem d’assumir entre tots per fer efectiva una transformació de Tarragona en clau de mobilitat sostenible i de resposta contundent a l’emergència climàtica. Serem capaços?

Plànol elaborat per Marc Colilla.
Ricard Lahoz
Ricard Lahoz
Periodista. Director del FET a TARRAGONA
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here