“Els infants han de dibuixar cada dia, com a mínim una estona”. Així de contundent és Marisa Suárez, responsable del Servei Pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona (MAMT). És el consell -gratuït- que els dona a les mestres de l’Escola Prat de la Riba i que visiten aquest matí la galeria contemporània del carrer Santa Anna. “Dibuixar, pintar, modelar i crear són activitats que exerciten la imaginació i la ment“, diu ella, convençuda.
Es compleixen tres dècades de la creació del Servei Pedegògic del MAMT
Una vintena d’alumnes de P4 i P5 han pogut gaudir del MAMT com no ho han fet mai. Acompanyats de la Marisa han descobert tots els racons del museu i les obres més interessants: avui toca treballar el retrat. L’immens quadre del primer pis, de Barbara Stammel, atrau l’atenció dels infants a la vegada que aprenen a detectar algunes característiques d’aquesta modalitat de la pintura, i admiren embadalits les traces i l’estil de la pintora alemanya. “Per què té una part de la cara il·luminada? Està enfadada o trista? De què treballa la noia?”, pregunta Marisa Suárez al seu públic.
Els petits no ho saben, però formen part del projecte de llarg recorregut del Servei Pedagògic del MAMT, que enguany compleix trenta anys. “El 1991, després de la remodelació i ampliació del Museu, jo treballava de cara al públic i tenia la necessitat d’explicar les col·leccions a la gent, sobretot als més menuts“, fa Suárez davant del tapís de Miró, mentre els infants estan entretinguts dibuixant els seus propis retrats. En aquell moment va aparèixer la importància d’arribar al públic més jove, d’abandonar el mantra que el museu és només per adults.
El primer pas va ser oferir als centres escolars de la ciutat unes col·laboracions embrionàries, la possibilitat de treballar conjuntament temes importants com els crèdits de síntesi i algunes assignatures determinades. El Museu donava eines i obria les portes als infants i els ensenyava les dimensions de l’art mentre adquirien un nou hàbit de visitar els museus i exposicions com a mètode d’oci i interès cultural. Aquest era un pas molt valuós. “Vam trencar la lògica de treballar les assignatures per separat perquè en l’aprenentatge tot va junt, i això els va agradar tant a les escoles que vam repetir la proposta”, fa Suárez.
El projecte del Servei Pedagògic va anar creixent i canviant constantment. A dia d’avui, en un any acadèmic normal, poden arribar a passar fins a 4.500 alumnes de diferents centres de tota la província, majoritàriament de Tarragona però també del Baix Camp, el Penedès i les Terres de l’Ebre. Part de l’èxit de la proposta rau en la capacitat d’adaptació i d’innovació del MAMT, amb diverses opcions en funció de l’etapa educativa dels alumnes: des d’infantil (amb activitats interactives i vivencials) fins a la universitat (més reflexives i d’observació). Fins i tot arriben a dedicar els dilluns, el dia que el Museu no s’obre al públic, a les visites amb alumnes d’educació especial.
Fins a 4.500 alumnes de centres de la província han gaudit del Servei
Tenen un espai web que també els serveix d’eina de treball tant pels mestres com per la difusió. I és que la formació no es limita a les criatures, sinó també al professorat, amb xerrades i idees: “Volem que els professionals de l’educació apliquin els nous coneixements al seu entorn professional”, explica la responsable del Servei Pedagògic. En aquesta línia s’emmarcava la visita d’un dels psicopedagogs més prestigiosos, l’italià Francesco Tonucci, el mes passat. “Pot haver-hi un diàleg molt interessant entre l’escola, el museu i les oportunitats tècniques d’una ciutat”, deia Tonucci en una xerrada imperdible per celebrar l’aniversari del Servei. Una escola de tallers i laboratoris.
“Pel Museu, el Servei és un suport molt important per les nostres línies de treball que ens ha permès relacionar-nos amb els centres escolars i que han atret altres públics“, assegura el director del MAMT, Manel Margalef. Educar en la cultura dels museus comporta això, que els infants arribin a casa i estirin la família. És una “tasca socialment important” que ho connecta tot. “L’escola és una continuació de la casa, la casa ho és del carrer i el museu està integrat dins de la ciutat”, resumeix Suárez.
“Vam trencar la lògica de treballar les assignatures per separat perquè en l’aprenentatge tot va junt”, diu Suárez
Les mestres de l’Escola Prat de la Riba de Reus es mostren satisfetes, amb raó el centre visita cada any el MAMT amb totes les etapes educatives. Valoren molt positivament l’aprenentatge adquirit i asseguren que els servirà per treballar les diverses tècniques artístiques, perquè “la sala del museu i l’aula estan directament relacionades”. Els infants de cinc anys, satisfets dels seus dibuixos, explicaran a casa els passos per fer un retrat i, de retruc, hauran despertat un interès en l’art que els pot durar tota la vida. Qui sap si d’aquesta visita en sortirà la propera gran pintora o un famós escultor!