9.7 C
Província de Tarragona
Dilluns, gener 17, 2022

Un carril bici pioner amb mirada de present

Extrem nord del carril bici educatiu, a tocar del Campus Sescelades de la URV. Totes les fotos són de Marc Colilla.

Les tres de la tarda. Els estudiants entren i surten del Campus Sescelades de la URV per l’Avinguda dels Països Catalans. A escassos vint metres de la universitat, a l’encreuament amb el carrer Ramon Comas i Maduell, hi ha l’inici del nou carril bici educatiu de Tarragona, estrenat tot just fa dues setmanes. Esperem asseguts a veure quants estudiants opten pel mitjà de transport més saludable per tornar a casa: un sol ciclista. Potser és massa aviat per treure’n conclusions.

Un passeig pel nou carril bici, dues setmanes després de la inauguració

Comencem el recorregut de pujada i resseguim el carril bici direcció Pi i Margall, hi ha pocs senyals però tampoc no en calen gaires. Baixant direcció a la passarel·la de l’A-7 trobem trams del carril bici segregats de la vorera i de la calçada, i d’altres que estan compartits amb els vianants. Abans d’arribar al pont de l’autovia veiem un punt conflictiu pels ciclistes que venen del centre: si no coneixen el recorregut del carril bici és fàcil que es perdin en aquest punt perquè la senyalització és molt pobra.

Al carrer Pi i Margall és habitual canviar la tipologia del carril bici. Passa de segregat a integrat.

Travessem l’autovia per dalt, la passarel·la és estreta i si hi ha vianants és recomanable baixar de la bici, i arribem a l’Avinguda Catalunya a través d’un tram mig asfaltat i compartit amb el vianant. Un cop a l’Avinguda el passeig es fa fàcil perquè el carril és ample i segregat de la vorera: sort de les franges que permeten el pas cap als contenidors i de l’espai lateral per accedir als vehicles aparcats. Davant del Campus Catalunya toca un gir cap a Marquès de Montoliu i baixada agraïda pels vehicles de dues rodes.

Just després de la passarel·la de l’A-7 no hi ha indicacions per saber on va el carril bici. A la foto, cal agafar el camí de la dreta.

A la plaça Imperial quedem astorats de la quantitat de bicicletes i patinets que prefereixen la calçada enlloc del seu propi carril (potser per desconeixement o per facilitat?). Tant els semàfors per a ciclistes de Marquès de Montoliu com els de la plaça funcionen bé, un fet remarcable perquè la bicicleta ha de ser un mitjà de transport atractiu i segur. Donem la volta a la plaça i dos quilòmetres i mig després d’haver-lo iniciat, acabem oficialment el passeig pel carril bici educatiu a tocar de l’Avinguda Roma.

El carril bici educatiu lliga els campus de la URV i l’antiga facultat de Lletres a la Imperial.

La dada: en poc més d’una hora, ens hem creuat amb 12 usuaris de VMP (vehicles de mobilitat personal, com el patinet) i 2 ciclistes utilitzant el carril bici. Un contrast que se suavitza si tenim en compte els que anaven per calçada (5 patinets i 3 bicicletes), però que no deixa de sorprendre per la gran diferència entre els vehicles ‘traccionats’ i els motoritzats. Ho atribuïm a l’hora que és: volem pensar que al migdia ens trobaríem més gent.

La dada: 17 patinets i 5 bicicletes a primera hora de la tarda

Només cal fer una ullada ràpida per adonar-se que al carril bici li manquen alguns acabats finals, com la pintura del gual de davant del CAP o una franja lateral de la vorera de l’antiga Caixa Tarragona, poca cosa. La resta (senyalització, indicacions i paviments podotàctils) estan ben instal·lats.

XAVI PUIG: “NO PERILLA LA SUBVENCIÓ EUROPEA PEL CARRIL BICI”

Tot i aquests aspectes puntuals, el regidor de Territori i Sostenibilitat, Xavi Puig, afirma en conversa amb el FET que “el carril bici està rotundament acabat” i que el més important és “que funcioni amb les condicions del contracte i amb elements eficients”. Aquests punts, segons el regidor, aniran sent “rematats” a poc a poc. La subvenció dels fons FEDER, un 60% dels 463.000€ que costa el carril bici, “no està en perill” tot i que un dels requisits per rebre-la era que l’obra estigués acabada abans del 3 de desembre: “La recepció de l’obra ja s’ha produït”, afirma Puig.

L’Avinguda Marquès de Montoliu amb una renovada parada de bus.

Però tornem al nostre carril bici recent estrenat que, a jutjar per la senyalització del principi de l’Avinguda Roma, sembla que s’acabi allà mateix. Caldria un senyal que indiqués al ciclista que s’ha de dirigir al lateral nord de l’avinguda per arribar al pont del Francolí. Però i a partir d’aquí, què? Cap on hem d’anar si volem seguir el trajecte amb el nostre vehicle sostenible? La resposta es troba a l’altre costat del riu i haurem d’esperar un temps a veure-la efectiva.

La superfície amb l’escaquer indica un tram del carril bici on la prioritat és del vianant.

I és que aquest carril bici educatiu és la primera passa per una modernització real de Tarragona. És el tronc central de les vies que hauran de connectar, més tard o més d’hora, tota la ciutat a través del carril bici. A grans trets, l’Ajuntament té obertes tres grans possibilitats: la connexió amb Altafulla per la costa, una línia directa amb el Serrallo des de Pere Martell i la unió amb el carril bici dels barris de Ponent. Aquesta darrera opció, molt ambiciosa, aposta per travessar el riu i arribar a l’antiga carretera nacional 340, amb un carril bici que arriba fins a Bonavista.

Els futurs carrils bici podrien suprimir alguns carrils de circulació, segons Puig

Per fer això cal una ampliació d’uns 3’5 metres del pont del Francolí pel lateral meridional (el marítim) que enllaci amb la rotonda del McDonald’s. Segons explica Puig, ja hi ha un acord amb l’estat espanyol per aquesta ampliació, que probablement comportaria la supressió d’un dels carrils d’entrada a la ciutat per permetre el pas de vianants i bicicletes. Un cop allà, el regidor “es plateja una restauració del carril bici de Ponent” donat el seu mal estat, però adverteix que no és una de les prioritats del govern perquè “per allà s’hi pot circular“.

La pintura del gual inacabada dues setmanes després de la inauguració.

Parlant de terminis, Puig vaticina un 2022 frenètic amb el carril bici. Podríem veure iniciada l’ampliació del pont del Francolí així com els dos trams litorals que falten, mentre que veu factible “començar i acabar el tram de Pere Martell fins el Serrallo”. Amb aquestes darreres obres, segons el regidor, també se suprimirà un dels carrils de Pere Martell per deixar passar el carril bici, prioritzant les zones d’aparcament i deixant-lo en direcció única. “El futur del carril bici és anar omplint els trossos perquè sigui una xarxa connectada i donar-li utilitat plena”, diu Xavi Puig.

El lateral sud del pont sobre el Francolí, on l’estat projecta l’ampliació de 3’5 metres.

El carril bici educatiu, per tant, obre la porta a tot un ventall envejable de possibilitats pràcticament immediates i cal reivindicar-lo com a tal. Perquè no només uneix el barri de Sant Pere i Sant Pau amb la Imperial Tarraco i dona una oportunitat als joves estudiants recentment emancipats: també converteix el centre en la pedra angular per apropar els barris amb una alternativa sostenible.

“El carril bici no és el futur: és el present. és la única opció”

Relligar la ciutat amb el carril bici ja no és una opció: és la única opció. Parlar del carril bici és parlar de tota la ciutat: des de Ponent a la Móra, passant per Sant Pere i Sant Pau, el centre i el Serrallo. Perquè mentre assumim que la bicicleta i el patinet elèctric són la-mobilitat-sostenible-d’un-futur-proper, la realitat és que el canvi de mentalitat ja és del present. I o t’hi sumes o et passarà per sobre.

Inici del carril bici de Ponent, paral·lel a l’antiga nacional. La inversió estatal uniria els dos carrils.
La connexió del carril bici educatiu amb el tram de Pere Martell. En un futur, aquest seria el pas per anar al Serrallo.
Camí mig asfaltat dels Quatre Garrofers, un espai compartit entre el vianant i la bicicleta.

L’extrem sud del carril bici acaba abruptament, sense senyalització a l’altre costat de l’Avinguda Roma.
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here