19.8 C
Província de Tarragona
Dimecres, juny 12, 2024

La ciència també és de les dones

 

La Montse i la Mar comenten uns resultats en un laboratori de l’ETSEQ. Foto: David Oliete.

Les dades mostren que a les carreres científiques, i en especial a les enginyeries, hi ha molts més nois que noies. Són estudis que, tradicionalment, es vinculen als homes, però ja fa anys que diversos agents educatius s’esforcen per revertir aquesta tendència. Al FET en parlem amb dues parelles d’investigadores i alumnes de la URV, d’especialitats i generacions diferents. Amb elles commemorem que l’11 de febrer és el Dia de la Dona i la Nena en la Ciència.

a les carreres científiques hi ha molts més nois que noies

Mar Vàzquez és estudiant de tercer curs d’Enginyeria Mecànica de la URV, mentre que Montse Ferrando és la directora de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química de la mateixa universitat. Mentre fem les imatges, elles comenten les dades que apareixen a l’Observatori de l’Enginyeria d’Espanya publicat el passat mes de novembre. Un document que posa sobre la taula alguna xifra significativa: dels 750.000 enginyers i enginyeres que hi ha a tot l’Estat espanyol, tan sols un 20% són dones.

parlem amb alumnes i investigadores de la URV

“En el cas d’Enginyeria Mecànica, el percentatge és força més baix, al voltant d’un 10%”, apunta Ferrando, “i, si no n’entenem la causa última, és molt difícil modificar-ho, i sents una certa impotència”. Aquestes xifres sorprenen si ens fixem en altres informacions que aporta l’estudi, com ara que durant la pròxima dècada caldrà incorporar almenys 200.000 nous enginyers i enginyeres, i que el 86% de les empreses requeriran nous professionals d’aquest àmbit.

L’alumna Mar Vàzquez es planteja per què no hi ha més noies com ella: “Els fa por?, no els agrada?” “Falta una reflexió profunda en la nostra societat, perquè la tecnologia té un pes important i, si no hi ha dones, serà difícil vehicular tot aquest coneixement”, continua la directora de l’ETSEQ.

(…)

Així comença aquest reportatge que també inclou els testimonis d’Angelina Ruiz, estudiant de segon curs del grau d’Enginyeria Informàtica de la URV, i Aïda Valls, doctora en intel·ligència artificial i investigadora cap del grup de recerca iTAKA (Tecnologies Intel·ligents per a la Gestió Avançada del Coneixement), del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques.

El reportatge es publica íntegrament al número 57 de la revista FET a TARRAGONA. L’hem elaborat gràcies al suport dels nostres 700 subscriptors. Et vols sumar a la nostra comunitat? Són només 35 euros tot l’any.

EM VULL SUBSCRIURE AL ‘FET’

Laia Poblado
Laia Poblado
Comunicadora audiovisual
PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here