El projecte del tercer fil tornarà aquesta setmana al primer pla de l’actualitat. Les tres federacions de veïns de Tarragona han convocat per dijous a les 7 de la tarda un debat obert al públic en general per conèixer els posicionaments a favor i en contra del projecte. És provisional o definitiu? Hipoteca la Façana Marítima? Com afecta el conjunt de la ciutat? Aquestes són algunes de les preguntes que buscaran resposta en l’acte que tindrà lloc a l’aula magna del Campus Catalunya de la URV i del qual ja us donarem més dades.
Aprofitant la revifalla del debat, al FET A TARRAGONA publiquem un article d’opinió d’Àngel Òdena, baríton tarragoní. Llicenciat en Geografia i molt interessat pels temes del territori, Òdena ens ha fet arribar des de Nova York (on està ara actuant) una reflexió sobre la qüestió que podeu llegir tot seguit:


PROVISIONALITAT DE LES MERCADERIES, NO DEL TERCER FIL
Fa temps que a Tarragona tenim una llarga discussió sobre el tercer fil i el seu pas per la ciutat. Quan parlem de tercer fil ho lliguem directament als trens de mercaderies (el motiu principal pel qual es fa aquest tercer fil) que puguin sortir en la màxima brevetat de temps del port i les químiques en ample internacional cap a Europa.
Això provocarà instal·lar un tercer carril a cada una de les vies actuals fins a Castellbisbal, en direcció Barcelona, i que pel sud arribarà fins a València. Amb tot això, farà que tinguem ample de via europeu des de València fins a Tarragona (línia convencional) i fins a Perafort (línia AVE). Conclusió: segurament no caldrà el canvi de vies com estava planejat a l’alçada de Vila-seca.
De tot això crec que Tarragona se’n pot aprofitar i tenir així la gran oportunitat de construir aquell “by-pass” demanat des de Tarragona i ara sembla caigut en l’oblit, per motius que encara no acabo d’entendre.


Si posem com a condició al Ministeri de Foment que construeixin l’altra “pota” del “by-pass” en direcció a la Riera de Gaià (no crec que la distància entre les dues línies ferroviàries superi el 1’5 Km), podríem fer que certs tipus de trens d’ample internacional (Avant, Alvia…) entrin a l’estació actual de Tarragona. Sé que en els trams de via actual la velocitat dels trens haurà de ser la màxima (crec que és al voltant de 160Km/h), però seria un tram curt; i de sortida anirien cap a Vila-seca. Si també tenim en compte que encara manca la segona fase d’arranjament de l’estació tot podria servir per aquest fet.
Els trens de passatgers
No hem d’oblidar que quan estigui en funcionament el tram entre Perafort i Vandellòs, fins i tot perdrem els trens en direcció a València, ja que tindran aturada a Perafort o a l’encara incògnita estació Central, al sud de l’aeroport, i Tarragona ho perdrà tot.
Sé que estic obviant la Façana Marítima; tant de bo tot això que dic no servís, perquè ens traurien el tren de la Façana i el passaran soterrat o per l’ interior; però veient com està el pati crec que això potser ni ho veuran els meus fills; intento donar una posició, que si tècnicament és possible, ens podria, aprofitant la PROVISIONALITAT DE LES MERCADERIES (això sí que no ha de tenir discussions) portar els trens de passatgers en ample de via europeu al centre de la ciutat.


Dos apunts finals: és evident que amb aquesta solució crec que l’estació Central no faria falta i els diners es podrien dedicar al projecte de “by-pass” fins a la Riera; i a més a més amb un bon projecte arquitectònic podem fer un “calaix”, o cobriment de vies (cosa que s’ha fet, per exemple a l’entrada de Sants o a Lleida), i poder aproximar el mar a la ciutat.
És una idea d’un no tècnic, però crec que amb sentit comú podem aprofitar l’oportunitat que ens dóna el tercer fil.
Una abraçada, des de Nova York
Àngel Òdena Rofes