Carregant ...

Tercer fil? “S’hi està treballant”

Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vies i trens aturats a l'estació de Tarragona. Al fons, l'antiga seu del Port, una de les institucions impulsores del tercer fil

Vies i trens aturats a l’estació de Tarragona. Al fons, l’antiga seu del Port, una de les institucions impulsores del tercer fil (foto: RICARD LAHOZ)

Tercer fil? “S’hi està treballant”. Avancen les obres? “S’hi està treballant”. Hi ha problemes tècnics? “S’hi està treballant”. Una data de finalització del projecte? [Silenci]. I així portem mesos i mesos. Silenci de l’administració central. Les respostes no van més enllà del “s’hi està treballant”. El Port de Tarragona i l’AEQT, principals impulsors del tercer fil i del clúster ChemMed, s’han topat amb una paret de silenci. I sembla difícil obrir-hi alguna escletxa en aquest període pre-electoral.

Ara fa just tres estius, el projecte de tercer fil per transportar mercaderies a través del ferrocarril des de Tarragona cap al centre i nord d’Europa, va rebre el vist-i-plau del govern de l’Estat amb la implicació directa de la ministra de Foment, Ana Pastor. Llavors, es van anunciar uns terminis que, evidentment, han quedat desfasats. El pitjor, però, és que des de fa temps no s’anuncien nous calendaris. “Volem que algú amb responsabilitat política posi data al final de les obres”, afirmen des del Port i des del sector químic.

La falta de resposta obre el camp de les especulacions. Hi ha voluntat política real de fer el tercer fil? El silenci del govern espanyol ve determinat pel procés sobiranista de Catalunya? Però el moviment cap a la independència no n’hauria de ser obstacle per a l’execució de les obres: Ana Pastor ha viatjat en diferents ocasions a Catalunya en els últims mesos per inaugurar projectes, posar primeres pedres o anunciar inversions del seu ministeri. Per què no hi ha novetats en el tercer fil?

La falta de resposta del ministeri crea desconcert i obre el camp de les especulacions sobre el projecte

La falta de resposta crea desconcert: sense calendari no hi ha planificació possible. La falta de resposta crea incertesa: sense dates concretes, alguns inversions privades (com l’estació intermodal en terrenys de BASF) queden en suspens.

Els promotors del tercer fil, que van començar el recorregut reivindicatiu amb força, sembla que es vagin quedant a poc a poc sense benzina. L’Estat no tira endavant amb prou energia el projecte; aquest no genera consens ple al territori (ni tan sols a nivell local del partit que governa Espanya) i institucions i partits polítics no hi insisteixen gaire, perquè ja se sap que la indústria i el transport de mercaderies no fan guanyar massa vots.

El cas del tercer fil és un altre que se suma a la llarga llista de menyspreus del govern espanyol en relació a Tarragona. El mateix secretari d’Estat d’Infraestructures (Manuel Niño) que no respon els requeriments del Port i l’AEQT és el mateix que es treu del damunt els alcaldes afectats per la N-340 en una reunió celebrada la setmana passada a Madrid per mirar de resoldre el tram de carretera “més problemàtic i amb més sinistralitat d’Espanya”, en paraules del propi Foment.

Mentre molts a Tarragona practiquen el victimisme constant en relació a Barcelona i les institucions catalanes, el veritable enemic de la ciutat i el territori -en clau política, econòmica i d’inversions-  es troba als ministeris i als organismes estatals dirigits per funcionaris d’alt rang que bloquegen projectes i aturen infraestructures. Un detall crucial a tenir en compte el 27-S i a les eleccions generals espanyoles.


Comparteix:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *