En una gran pantalla, una sèrie de punts es mouen lentament sobre un mapa del terme municipal, molt detallat i ple d’informació. Representen la seixantena de busos de l’Empresa Municipal de Transports Públics de Tarragona (EMT) que, simultàniament, circulen per la ciutat. Ens trobem a la sala de control de la companyia, a les oficines de l’estació d’autobusos, i la pantalla que la presideix ens permet fer-nos a la idea de la complexitat de la xarxa.
Seixanta autobusos desplacen cada dia a milers de tarragonins per l’extensa àrea urbana de la ciutat
“L’operador de SAE és l’encarregat de fer el seguiment de la pantalla. El color de cada punt indica si l’autobús va a l’hora, amb retard, avançat… i, si cal, ens comuniquem amb el conductor per resoldre qualsevol incidència.” Ens ho explica Juan Filgueras, que té el càrrec de cap de trànsit però que actualment fa una mica de tot: elabora els horaris dels conductors i dels autobusos, porta el manteniment dels ordinadors de la sala de control i de les càmeres dels vehicles…
Els vehicles envien dades al centre de control cada cinc segons per enregistrar tots els moviments
Filgueras és un dels veterans de l’empresa. Ja fa trenta anys que hi treballa i ha interpretat tots els papers de l’auca. Des de la seva posició actual comenta que els caps de trànsit són els que treballen a la cotxera de l’empresa, al polígon Francolí, organitzant la sortida i l’arribada dels autobusos i controlant la jornada, atents per resoldre les incidències que es puguin produir.
De fet, per tenir una visió global, també solen situar-se davant la pantalla, al costat de l’operador de SAE (són les sigles de sistemes d’ajuda a l’explotació, és a dir, la tecnologia que permet gestionar i millorar el mitjà de transport), des d’on és més fàcil solucionar tot el que calgui corregir. Per exemple, si es detecta qualsevol retard en els autobusos, es demana al conductor quin és el problema i, si cal, s’hi envia l’inspector —l’encarregat de vetllar, sobre el terreny, perquè tot es desenvolupi amb normalitat— o, fins i tot, es truca a la Guàrdia Urbana, especialment si algun cotxe mal aparcat obstaculitza el pas del bus o si hi ha conflictes greus amb algun usuari que puja sense pagar o té una conducta incívica.
(…)
Aquest és un petit fragment del reportatge que publiquem íntegrament al número 44 del FET a TARRAGONA. Al reportatge apareixen altres protagonistes, com la Maribel Fernández, conductora d’autobusos, una feina que encara alguns usuaris associen als homes.
Tot i que de manera lenta, el pes de la dona dins l’EMT —que encara és molt petit— va en augment. Pel que fa a les conductores, el 2011 representaven el 7,3% del total dels xofers; el 2017, l’11,7%; i, actualment, gairebé el 15%. En el total de la plantilla de l’empresa s’ha passat del 15% del 2011 al 22,3% d’aquest 2020.
(…)
La revista, amb aquest i altres continguts, la pots demanar a Llibreria Adserà, Llibreria La Capona i Quiosc El Miracle (Via Augusta, 8).
I si t’hi vols subscriure per tot l’any 2021 per només 30€, clica aquí:
https://www.fetatarragona.cat/subscripcions/
I t’obsequiem amb els dos últims números de la revista publicats.
Aquestes festes, regala’t periodisme de Tarragona de qualitat i cuinat a foc lent.