16.2 C
Província de Tarragona
Diumenge, abril 21, 2024

La comissaria oberta

 

La Sala de Coordinació i Atenció Ciutadana, punt neuràlgic de la comissaria de la Guàrdia Urbana de Tarragona. Foto: Marc Colilla.

Unes quantes pantalles amb imatges fixes del barri del Port omplen una de les parets de la Sala de Coordinació i Atenció Ciutadana, un dels punts neuràlgics, a la primera planta, de la comissaria de la Guàrdia Urbana de Tarragona. Mentrestant, dos agents atenen trucades en un matí més tranquil de l’habitual. “Ara hi ha calma, però hi ha moments de gran activitat i estrès”, explica Jordi Martí, sotsinspector i cap de la divisió de Seguretat Ciutadana.

el ‘fet’ visita la seu de la guàrdia urbana, estrenada fa 9 anys

N’hi ha, per exemple, quan es fa el seguiment d’algun esdeveniment especial, com ara el Concurs de Focs Artificials, que requereix la presència de Protecció Civil municipal, que hi té un lloc reservat per treballar conjuntament. “Si passés alguna cosa i saltés el pla d’emergència, la coordinació seria ràpida i efectiva. En aquest cas ens reuniríem a la sala del costat i, juntament amb mossos, bombers… establiríem el Centre de Coordinació d’Emergències Municipals”, detalla Martí. Així va passar el dia de Santa Tecla a la tarda a causa del fort temporal.

la sala de coordinacació és un punt neuràlgic de la caserna

Avui, la feina dels dos agents —aquí les 24 hores del dia hi ha com a mínim dues persones— és, sobretot, respondre trucades, tant de ciutadans que volen denunciar alguna cosa o comunicar alguna emergència, com de guàrdies urbans que patrullen pels carrers i necessiten algun tipus de suport, com ara ajuda en la identificació d’algú. Les pantalles continuen mostrant racons de la Part Baixa, l’única zona de la ciutat on, de moment, s’hi ha autoritzat la presència de càmeres de vigilància. “Les imatges només es miren si se’ns avisa d’alguna incidència o si, a posteriori, cal revisar les gravacions si ha passat alguna cosa que cal investigar”, apunta el sotsinspector.

El sotsinspector Jordi Martí. Foto: Marc Colilla.

L’actual comissaria, ubicada a la zona de Joan XXIII, té 9 anys i unes instal·lacions més àmplies, modernes i funcionals que les antigues del carrer Prat de la Riba. La distribució de l’edifici —més gran del que sembla vist des de fora, empetitit per l’enorme seu de la Guàrdia Civil que té al costat— dona molt protagonisme a l’atenció presencial, amb tota una ala —entrant a mà esquerra, a la mateixa planta baixa— dedicada a rebre els ciutadans que han de presentar denúncies o exposar alguna situació.

la planta baixa es dedica a atendre la ciutadania

“En aquesta part hi ha l’oficina judicial, que són els diversos departaments de la Guàrdia Urbana que atenen denúncies que tenen a veure amb l’àmbit penal, com per exemple els relacionats amb accidents de trànsit. També hi ha el sector destinat als que presenten denúncies d’altres tipus, encara que no siguin competència nostra. En aquest cas, s’aconsella el ciutadà o se’l deriva on calgui. La idea és no treure’ns mai ningú de sobre, al contrari”, assegura Jordi Martí.

els agents reben denúncies per robatoris o estafes

Una de les agents que treballen a l’oficina de denúncies relata que avui ha atès en poca estona dues persones víctimes de la mateixa estafa: la dels pagaments bancaris a través d’internet, territori abonat per a una delinqüència que s’aprofita de la poca experiència de molta gent amb les noves tecnologies i de l’excés de confiança d’altres en aquests mètodes de compra. Avisa també que són molt habituals les denúncies per robatoris a l’interior de vehicles i, a l’estiu, els furts de telèfons mòbils a les platges.

Mariona Fontgivell i Albert Dalmau es coordinen en l’atenció a les víctimes. Foto: Marc Colilla.

Un dels àmbits més delicats és el d’atenció a les víctimes, especialment les de violència de gènere, tot i que es tracta d’una oficina en què també s’atenen persones de tots els col·lectius vulnerables. “Persones grans, casos relacionats amb salut mental, violència de gènere… Entre les crisis dels darrers anys, tant l’econòmica com la pandèmica, i que cada vegada es detecten més casos també perquè hi ha més recursos, més coordinació amb Mossos d’Esquadra, més conscienciació entre la gent per denunciar o explicar les situacions que pateixen…, la veritat és que tenim força feina.” Ho explica Albert Dalmau, que treballa a atenció a les víctimes i que es coordina amb la treballadora social de l’Ajuntament que hi ha al despatx del costat, Mariona Fontgivell.

ATENEN VÍCTIMES DE LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE I PERSONES VULNERABLES

“Reviso els serveis que s’han realitzat i tot el que pugui ser d’interès per als serveis socials, o les novetats més rellevants, li passo a ella”, apunta Dalmau. “I jo miro —hi afegeix Fontgivell— si l’expedient ja està en seguiment des de serveis socials. Si veiem que no, analitzem què ha passat i després decidim si derivem el cas a serveis socials o bé si és suficient amb una atenció puntual, de veure com està la persona, d’explicar-li a quins serveis es pot dirigir… O, si necessiten una intervenció més acurada, se’ls deriva a serveis socials perquè n’iniciïn un seguiment.”

Una imatge del pàrquing de les casernes. Foto: Marc Colilla.

Segons Mariona Fontgivell, “la majoria de casos es deriven, ja que venen força víctimes de violència de gènere, persones que han sigut dirigides cap aquí perquè no tenen on dormir i la seva situació és molt vulnerable, gent gran sense recursos, persones amb trastorns mentals…” “On no arriba la policia ens n’encarreguem aquí; ens coordinem i ho tractem. Són temes amb un rerefons social que cal gestionar bé”, asseguren.

UNA TREBALLADORA SOCIAL TAMBÉ ESTÀ AMB LA GUÀRDIA URBANA

Fontgivell és treballadora social a l’Ajuntament de Tarragona des del 2016 i ha passat per atenció primària i atenció a la infància abans del seu àmbit actual, el d’emergència i urgència socials, tal com es coneix: “Estic especialitzada en violència de gènere, i per això he anat tirant cap aquí.” Amb les crisis, els serveis socials s’han hagut de reorganitzar introduint treballadors en altres departaments, com és el cas de la Guàrdia Urbana, “per donar un bon servei de base”. Afegeix que és “molt necessària la presència d’una treballadora social a la Guàrdia Urbana, perquè són aquests agents els que estan al carrer i els que detecten els casos i les situacions d’emergència”.

(…)
Aquesta és una part del reportatge que publiquem íntegrament al número 55 de la revista FET a TARRAGONA. Un contingut que hem pogut elaborar gràcies al suport de més de 700 subscriptors.

Et vols sumar la comunitat del FET i donar suport al periodisme de qualitat?

EM VULL SUBSCRIURE AL ‘FET’

PUBLICITAT
CATEGORIES
ETIQUETES
POTSER TAMBÉ T'INTERESSA...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here