14.6 C
Província de Tarragona
Dijous, maig 16, 2024
Inici Blog Page 247

Lluc Queralt, entre Tarragona i Reikiavik

0
Imatge d'un grup de nens sirians en un camp de rebels refugiats, fa uns mesos (foto cedida per Lluc Queralt)
Imatge d’un grup de nens sirians en un camp de rebels refugiats, fa uns mesos (foto cedida per Lluc Queralt)

Darrera una discreta porta de la plaça del Pallol hi ha la casa – estudi del fotògraf i pintor Lluc Queralt. Un espai on viu i treballa un dels artistes tarragonins amb més projecció internacional. L’habitatge de lloguer dels seus pares, avis, besavis… ara convertit en laboratori d’imatges i idees.

 

Una fotografia a la porta del carrer dóna la benvinguda als visitants. Una foto que va canviant de manera periòdica i que indica les inquietuds d’aquest home de 35 anys que s’ha passat mitja vida viatjant per mig món. De fet, a ell li agrada més el verb “transitar” que no “viatjar” i per aquesta raó el seu primer llibre es titula “Transitant”.

 

El llibre és un compendi de l’exposició del mateix nom que es va veure ara fa un any a Tarragona, al festival SCAN. Més d’un centenar d’imatges del seu trànsit per desenes de països, des d’Escandinàvia a Corea passant per Mongòlia, Rússia i les exrepúbliques soviètiques. Totes en blanc i negre. Fotografia analògica. Estil propi. Interès a la vessant més humana.

 

A la portada d'entrada al seu estudi, Lluc Queralt sempre hi penja una de les seves fotografies
A la portada d’entrada al seu estudi, Lluc Queralt sempre hi penja una de les seves fotografies

“Sóc un romàntic -diu amb un somriure- i m’agrada la tranquil·litat del laboratori i descobrir a poc a poc el resultat de la feina”. Al seu estudi es respira art: pintures de gran format a la paret, fotos, llibres i publicacions a les prestatgeries… Quan surt al carrer sempre porta la càmera al damunt i no para de disparar. S’autodefineix com “un col·leccionista d’imatges”.

 

Amb estudis d’arts gràfiques a la Laboral i de fotografia i gravat a l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació, Lluc Queralt es considera més fotògraf a Tarragona i més pintor als països nòrdics. “Treballo molt per encàrrec i no paro de fer coses. Tinc una exposició permanent a Reykiavik i una altra durant uns mesos a Helsinki”, comenta des del sofà del seu estudi.

 

Aquí se’l coneix més pel seu treball darrere la càmera. “No em preocupa gaire si tinc o no prou reconeixement a la meva ciutat”, afirma. Diu sentir-se molt a gust treballant a Tarragona, però també viatjant pel món. Fa uns mesos, per iniciativa pròpia, va anar a Síria i va compartir uns dies en un camp de refugiats dels rebels.

 

Del Perú a Armènia, de Georgia a Buthan, d’Islàndia al Transmongolià…Lluc Queralt sempre acaba tornant a la seva ciutat: el mar, el clima, la familia, els amics… “Tot m’inspira, però el més important és estar bé amb un mateix”, assegura.

 

Guanyador del concurs Absolut Portfolios en la categoría de retrat, Lluc Queralt ja pensa en el seu pròxim viatge a Escandinàvia. I mentrestant, al seu ordinador contempla, orgullós de la seva feina, unes imatges que encara no ha fet públiques. Unes fotografies realitzades a pocs metres del seu estudi i que tenen com a protagonistes a un grup de dones grans. Les ensenyarà aviat? El resultat del treball mereix una exposició.

La dona del clúster químic

0
"El sector químic està fort, aguanta prou bé la crisi", assegura la directora general de l'AEQT, Teresa Pallarés
“El sector químic està fort, aguanta prou bé la crisi”, assegura la directora general de l’AEQT, Teresa Pallarés

Temporalment, el seu despatx es troba en una planta baixa d’un carrer molt tranquil de La Pobla de Mafumet. Res a veure amb les oficines del carrer Marquès de Montoliu, al costat de la plaça Imperial Tarraco, ara en obres de remodelació. Al cap de deu mesos d’assumir la direcció general de l’AEQT (Associació Empresarial Química de Tarragona), Teresa Pallarés parla sense embuts de la situació del sector, del problema del cost de l’energia i del “fracking”. N’ha après molt, diu, d’una “gent molt seriosa i preparada”.

 

Teresa Pallarés, directora general de l'AEQT des de principis de 2013
Teresa Pallarés, directora general de l’AEQT des de principis de 2013

Després d’una llarga etapa en l’àmbit de la política, amb càrrecs institucionals com la subdelegació del govern central a Tarragona, Pallarés evita les valoracions de temes polèmics com els Pressupostos Generals de l’Estat i les mancances d’infrastructures. Prudent, la directora general de l’AEQT afirma que es necessita un altre tram de l’A-27 per connectar amb l’autopista i que el tercer fil tirarà endavant tot i que ara es troba en un “punt complicat” per les “demandes lícites” dels alcaldes de Tarragona i Altafulla.

Hi ha, però, altres temes, on Pallarés no es mossega la llengua. La Llei de reforma del sistema elèctric n’és un. “El territori i el sector units reclamem al ministeri una singularitat per a Tarragona. L’energia és la primera despesa per a les empreses -per damunt dels costos laborals- i ens fa perdre competitivitat”, adverteix tot recordant els milers de llocs de treball de la gran indústria.

 

La directora general de l’AEQT critica la despesa energètica i defensa el “fracking”

Encara sota els efectes dels terratrèmols i la seva possible relació amb l’extracció de gas a la plataforma Castor, la directora general de l’AEQT alça la veu a favor del “fracking”, la tècnica de fractura hidràulica que permet alliberar gas i petroli del subsòl i que provoca moltes veus en contra. Argumenta Pallarés: “Cal fer tots els estudis previs que calgui i adoptar totes les garanties i controls de seguretat, però hem de buscar maneres per abaratir el gas. L’oposició frontal al ‘fracking’ ens bloqueja la competitivitat en un moment de canvis globals on es decidiexen moviments de grans inversions”.

 

El sector “està fort, no tant com fa uns anys, però aguanta bé” l’impacte de la crisi. Cal apostar per “productes de valor afegit” i cal fer les “inversions de manteniment sistemàtiques” per evitar l’envelliment de les plantes. Reflexions en veu alta de Teresa Pallarés al voltant d’unes empreses globals que “no fixen les seves estratègies en funció del procés independentista” obert a Catalunya.

 

Les companyies instal·lades aquí el que volen és configurar un territori atractiu a nivell mundial en el camp de la indústria, la recerca i la logística. I aquest projecte estratègic té un nom: clúster. El clúster químic de Tarragona amb vocació de lideratge internacional. Clúster, la paraula de moda al sector, la que més agrada a Teresa Pallarés -i al president de l’AEQT, Joan Pedrerol-. La paraula i el concepte que aspiren a ser coneguts i entesos ben aviat per tothom i que volen donar a Tarragona una projecció global.

Homenatge al Moll de Costa

0
Aspecte dels tinglados del Port en els primers anys de funcionament (foto: Arxiu del Port de Tarragona)
Aspecte dels tinglados del Port en els primers anys de funcionament (foto: Arxiu del Port de Tarragona)

El mateix any que obria portes l’escola Saavedra -la primera escola pública de la ciutat- s’acabaven les obres de les construccions que avui coneixem com a tinglados 1 i 4 del Port de Tarragona. Construïts entre la via del tren i el moll on atracaven els vaixells, els tinglados servien per emmagatzemar les mercaderies que arribaven per mar. Els primers que s’havien aixecat són els que avui ocupen els tinglados 2 i 3.

 

Era l’octubre de 1913. Just un segle després, l’Autoritat Portuària -a través de l’Arxiu- vol recordar aquesta efeméride amb una petita exposició al mateix Tinglado 1. Una mostra amb fotografies i documents de l’època que serveixen per remarcar la importància dels quatre tinglados, la projecció del Moll de Costa a finals del segle XIX i el paper dels enginyers en la configuració d’aquesta infraestructura.

 

Els tinglados, ideats fa cent anys per guardar i protegir les mercaderies, són avui “uns contenidors culturals”, en paraules de Coia Escoda, directora de l’Arxiu del Port. Uns espais que configuren un passeig de la cultura al costat del mar i que acullen activitats molt diverses.

 

Una de les obres d'art contemporani que pertanyen al Fons d'Art del Port de Tarragona
Una de les obres d’art contemporani que pertanyen al Fons d’Art del Port de Tarragona

De fet, la inauguració de la mostra de fotografies històriques dels tinglados coincideix amb la de la primera mostra general del Fons d’Art del Port. Una tria de les noranta peces que l’Autoritat Portuària ha anat recollint al llarg dels últims 25 anys.

 

El comissari i professor de la URV, Antonio Salcedo, diu que Tarragona s’ha de sentir orgullosa del gran nivell de la seva producció artística i reclama que les obres del Fons d’Art es puguin veure de manera permanent. A l’exposició es poden contemplar les obres i instal·lacions més contemporànies al costat de les peces dels autors tarragonins com Pere Joan Salas i Tito Figueras relacionades amb el propi Port.

 

A la inauguració, Salcedo és al costat de Joan Basora, Òscar Vives i tres dones: Chantal Grande, “l’ànima” del tinglado 2 i ara de la Fundació Forum; Montse Adan, directora de Relacions Institucionals i Comunicació del Port; i Begoña Floria, nova tinent d’alcalde de Cultura de l’Ajuntament. Davant, prop d’un centenar de persones. I a l’entorn, a les parets del tinglado 1, dues exposicions que, des de vessants molt constrastades, no deixen de ser un homenatge ben merescut al Moll de Costa.

Les “catedrals” del carrer Colom

0
Algunes de les fotografies dels cellers de les comarques de Tarragona que es poden veure al CaixaForum
Algunes de les fotografies dels cellers de les comarques de Tarragona que es poden veure al CaixaForum

El món rural s’instal·la al mig de la ciutat. El camp envaeix pacíficament el centre de Tarragona. Edificis que dominen el paisatge de molts pobles de Catalunya arriben al CaixaForum del carrer Colom. Tres paraules que dónen sentit a una exposició: cellers, cooperativisme i modernisme.

 

El centre cultural de l’Obra Social “la Caixa” a Tarragona obre la temporada amb una mostra  de “les catedrals del vi” construïdes durant els primers anys del segle XX. A l’acte d’inauguració, el delegat del Govern, Quim Nin, agraeix a l’entitat financera la seva feina per donar visibilitat al món rural i elogia l’empenta i la unitat d’aquella època entre camp i ciutat, i propietaris i pagesos. “Una unitat -diu Nin- que el país necessita ara per afrontar els grans reptes actuals”.

 

L’escolten Enric Dalmau, director de l’Àrea de Negoci de “la Caixa” a Tarragona; Paco Zapater, regidor de Relacions Institucionals de l’Ajuntament; Carles Marquès, director del CaixaForum Tarragona i un centenar de persones, la majoria vinculades a les cooperatives vinícoles de la demarcació. L’exposició s’ha produït en el marc d’un conveni del Departament de Cultura de la Generalitat i l’entitat financera que suposa la rehabilitació de vuit cellers de gran valor patrimonial.

 

Un moment de la visita guiada el dia de la inauguració de la mostra
Un moment de la visita guiada el dia de la inauguració de la mostra

Nulles (Alt Camp), Barberà de la Conca, l’Espluga de Francolí i Rocafort de Queralt (Conca de Barberà), Cornudella i Falset (Priorat) i Gandesa i Pinell de Brai (Terra Alta) són els protagonistes del conveni i de la mostra. Cèsar Martinell, arquitecte, és el fil conductor d’aquest itinerari que ens serveix per redescobrir l’encant i la importància dels cellers.

 

Fotografies, audiovisuals, documents antics, pantalles tàctils i elements museogràfics curiosos com una bateria d’ampolles apropen al públic aquesta realitat de la història de la pagesia de fa un segle. I tot en un espai que ha renovat el seu vestíbul per facilitar l’entrada i la visibilitat del CaixaForum.

 

Les obres del centre cultural han coincidit amb la retirada de les tanques de les obres del Mercat que tapaven el seu accés. El carrer Colom presenta un aspecte més agradable -tot i que continuen les obres- i el CaixaForum resulta més fácil de veure. Aquest detall segur que contribuirà a afavorir les visites a una exposició de gran interès i que estarà oberta fins al 5 de gener.

La mirada castellera d’Antoni Coll

2

Foto Coll 1

Antoni Coll està considerat avui en dia com un dels millors fotògrafs castellers de tot Catalunya. Curiosament, aquest mallorquí resident a Tarragona no havia vist un castell en la seva vida fins a l’any 2010, quan poc després de mudar-se els Xiquets de Tarragona van fer un taller a l’escola de la seva filla. La seva primera actuació a mitjan maig va ser la diada de Sant Anastasi, a Lleida. Com a tot bon aficionat a la fotografia, duia la càmera a sobre i va començar a disparar des d’un dels balcons de la Paeria. Aquella mateixa tarda, mentre els matalassers dinaven plegats als Camps Elisis, molts li admetien que no havien vist imatges iguals. Ara, tot just tres anys després d’aquella experiència, Coll imparteix un taller de fotografia castellera.

 

El reconeixement li va arribar el 2012, quan el Concurs de Castells va escollir una de les seves imatges per promocionar la 24a edició del certamen. A més, una de les seves fotografies va guanyar la convocatòria multitudinària del concurs Mirades de Tarragona dedicat al certamen de la Tarraco Arena Plaça. No és gens estrany que Gerard Camprubí, el casteller dels Sagals d’Osona protagonista de la imatge, la tingui penjada en grans dimensions a casa seva. Des d’aleshores, també l’han buscat en diferents ocasions des de fora de Tarragona. Entre d’altres iniciatives, els Xicots de Vilafranca van requerir els seus serveis per a una campanya promocional i els Capgrossos de Mataró van organitzar una exposició amb algunes de les seves millors instantànies.

 

Què fan tan especials les imatges d’aquest delegat d’una empresa de telecomunicacions aficionat a la fotografia? Quan la majoria de càmeres encara buscaven la fotografia del castell sencer, ell va ser dels primers a intentar plasmar totes les emocions que desencadena això d’enfilar-se els uns damunt dels altres. I, en molts casos, els primers plans eren el camí per aconseguir-ho. L’espectacularitat de la foto, per tant, ja no radicava en la bellesa arquitectònica de la construcció, sinó en els sentiments que expressaven els castellers que les executaven. “Quan veus la foto, has de ser de ser capaç d’entendre què sentia la persona que hi apareix“, resumeix Coll.

Foto Coll 2

Tots aquells aficionats a la fotografia i als castells que vulguin emular Antoni Coll i conèixer alguns dels seus secrets poden inscriure’s a les sessions que el Taller Fotogràfic de Tarragona ha preparat per al cap de setmana del 9 i 10 de novembre. Tímid i modest, després que diverses persones li hagin confessat que s’han aficionat a la fotografia castellera intentant imitar les seves imatges, no ha pogut resistir més les peticions de dirigir dues jornades ben intenses: a la primera es faran els plantejaments més teòrics i a la segona es posaran en pràctica els coneixements a la diada de Sant Martí d’Altafulla. El taller es tancarà diumenge a la tarda amb un visionat conjunt de les imatges preses al migdia.

 

Els moments especials s’han de cercar. Moltes vegades no n’hi ha prou a plantar-te a l’actuació i anar disparant. Has de conèixer la història de la colla, els seus objectius, les característiques de la plaça…“, assegura. A mesura que avança la conversa queda més clar que les aquestes imatges singulars no són, ni de bon tros, fruit de la casualitat. “Moltes vegades les millors imatges no te les dóna l’execució del castell. La diada comença amb l’entrada de les colles a plaça“, explica i enumera els moments en què es tanquen les pinyes, les reaccions del cap de colla o les celebracions d’una gran fita com a instants en els quals sempre s’ha d’estar atent.

 

Preguntat sobre altres fotògrafs castellers que segueixi atentament, ens cita el tarragoní David Oliete, l’altafullenc Jean Segovia, el barceloní Marc Serarols o la reusenca Judit Sabater, entre altres. En qualsevol cas destaca que la part artística és més important que la tècnica, perquè la segona sempre es pot aprendre i millorar. “Fa molt poc temps que es mostra el costat artístic dels castells, o sigui que encara hi ha un llarg camí per recórrer“, assegura.

Text: Jordi Suriñach

Fotos: Antoni Coll

Foto Coll 3

L’esmorzar més solidari

0
Ramon i Esmeralda, dos usuaris del Cafè i Caliu, a l'hora d'esmorzar
Ramon i Esmeralda, dos usuaris del Cafè i Caliu, a l’hora d’esmorzar

El Ramon té 55 anys, és d’Igualada i viu a Tarragona des de fa uns mesos. Dorm al carrer. Obrim conversa mentre va menjant un entrepà, tres o quatre pastes dolces i pren un cafè amb llet. Som en una taula del menjador Cafè i Caliu, a la Casa de Sant Auguri de la Part Alta. M’explica que treballava en un taller mecànic de camions, però es va quedar sense feina fa quatre anys i no s’ha pogut reincorporar al mercat laboral.

 

L’acompanya l’Esmeralda, de 46 anys, que menja un bon plat de macarrons, tot i que només són les 10 del matí. El Ramon i l’Esmeralda es van conéixer aquí fa uns mesos i ara són parella. Ella també està a l’atur. No reben cap ajut econòmic i s’alimenten amb l’esmorzar diari del Cafè i Caliu i el dinar dos dies a la setmana -dilluns i dijous- que paga l’ajuntament. La resta del temps sobreviuen com poden.

 

Al menjador hi ha mitja dotzena de taules. En una del fons de la sala esmorzen quatre joves i a la del costat una dona gran sola. En una altra taula mengen dos homes de mitjana edat: un no vol parlar i l’altre explica que té 51 anys, treballava amb empreses turístiques, però ara està a l’atur, sense cap ingrès i sense habitatge.

 

Tres voluntaris de Càritas Interparroquial es disposen a rebre els primers usuaris del dia de Cafè i Caliu
Tres voluntaris de Càritas Interparroquial es disposen a rebre els primers usuaris del dia de Cafè i Caliu

A l’entrada de la sala hi ha una taula allargada amb mitja dotzena de tipus diferents d’entrepans, a més de galetes, croisants i altres pastes dolces, sucs, fruita i macedònia. Avui l’atenen el Juan Manuel, el Rafael i la Laura, tres dels voluntaris de Càritas que fan possible el funcionament del Cafè i Caliu. A la cuina, des de les vuit del matí ja estan preparant l’esmorzar l’Ana, l’Alícia, la Úrsula i l’Anna Maria. Fan torns per dies i tots diuen estar “molt motivats per fer un servei a la societat”.

 

Els usuaris del Cafè i Caliu –obert tots els dies de 9 a 11,30 del matí- no poden emportar-se menjar fora, però poden repetir tot el que vulguin. Per a molts és l’únic àpat que fan al dia. Quan arriben a l’entrada de la casa es troben la Teresa Beà, voluntària de Càritas Interparroquial i de la Fundació Bonanit, que fa les tasques de “recepcionista” i control d’accés. Alguns, a més de l’esmorzar, demanen el servei de dutxa que inclou tovallola, esponja, màquina d’afaitar i roba interior.

 

Aspecte de la cuina de Cafè i Caliu, on cada matí es prepara menjar per a un centenar de persones
Aspecte de la cuina de Cafè i Caliu, on cada matí es prepara menjar per a un centenar de persones

La Teresa els coneix pel nom i la cara a gairebé tots. N’hi ha molta gent de Tarragona, un fins i tot li demana el diari. Quan un usuari arriba per primera vegada al Cafè i Caliu ha d’omplir una fitxa amb les dades bàsiques i explicar si cobra alguna prestació i si dorm al carrer. “Això desgasta molt”, reconeix la Teresa, llicenciada en Filologia Catalana i que porta set anys com a voluntària.

 

El responsable del menjador és José Ramon Bahillo. També coordina la cinquantena de voluntaris que ajuden a tirar endavant una iniciativa nascuda el febrer de 2011 i de la qual en fa “una valoració molt positiva”. Cada matí es necessiten quatre persones a la cuina, tres a la sala, una al servei de dutxes i una altra que va a buscar els aliments que cedeixen diferents empreses. Cal sumar-hi la treballadora social que ajuda, assessora i acompanya els usuaris.

 

Ara serveixen, de mitjana, un centenar d’esmorzars, però el rècord es troba en 142. Més del vuitanta per cent són homes i amb un ventall de perfils molt ampli, cada cop més joves. Alguns a tres quarts de nou del matí ja estaven esperant a la porta de la Casa de Sant Auguri. Altres hi arriben més tard i s’hi queden fins que tanquen. La majoria repeteixen i tornen l’endemà. I com cada dia, la Teresa els saludarà pel seu nom i els voluntaris de la cuina i el menjador els hauran preparat l’esmorzar més solidari de Tarragona.

Un premi de Champions

0

 

Afició i equip celebren la classificació després de guanyar per 0 a 1 al Burgos
Afició i equip celebren la classificació després de guanyar per 0 a 1 al Burgos

Jugar contra un equip de Champions o Europa League, aquest és el premi gros que espera al Nàstic per la pròxima ronda de copa.

L’eliminatòria es jugarà a doble partit amb l’anada al Nou Estadi el cap de setmana de la puríssima (o la constitució) i la tornada el divuit de desembre al camp de l’equip de primera.

Per les malmeses arques del club és com si la nova grossa de cap d’any ja hagués arribat a Tarragona, pendents del sorteig que estava previst per aquest divendres i finalment s’ha ajornat fins al novembre.

Els grana mantenen immaculada la seva trajectòria aquesta campanya a la competició del “KO” on després d’eliminar a Alcoyano i Albacete als penals, els de Castillejo han aconseguit davant del Burgos donar el cop d’efecte definitiu i arribar als setzens de final de la Copa, dotze temporades més tard.

Un vespre de copa al Plantio

Només trepitjar la zona alta de l’estadi del Plantio, una abraçada amb un gran tipus, Moises Garcia. Aquell ex-davanter grana, ara secretari tècnic del Saragossa, que mig per feina i amb el cor amb un tros “nastiquer” és un dels convidats per a viure en directe un partit que segurament l’aragonès hagués gaudit de valent vestit de curt.

El Nàstic salta a la gespa del Plantio on agraeix la presència d’una cinquantena d’aficionats, majoritàriament de la penya Orgull Grana, que s’escolten poc sota la cridòria de l’afició castellana.

Afició del Burgos
Afició del Burgos abans de començar el partit

Una pancarta situada al fons sorollós del Reducto Burgalés “Dejaros la piel nosotros la voz”, avisa de l’ambient que es trobaran els tarragonins.

Nàstic i Burgos es construeixen, ara mateix, sobre perfils similars amb records de les grans èpoques quan tarragonins i castellans s’han passejat per primera.

Del “Birguis” de Cruyff, que entrenava un altre holandès com Bert Jacobs, no en queda res, ni el nom, ni l’escut, ni els colors, només en queda el Plantio, un estadi especial amb estil anglès i sensació de fred permanent encara que la temperatura fregui els quinze graus.

L’himne rovellat, escoltat per bona part de la tribuna dreta és la clara mostra que ens trobem a un camp amb solera, d’aquells d’abans, on el futbol era diumenge a les cinc i on podien entrar els nens sense pagar, entre paperines de tramussos i pipes.

Aquell ambient especial de copa i el fet de jugar-te les teves opcions a cara o creu ajuden a crear una atmosfera intensa.

Marcos en el moment previ de llençar el penal que donava la victòria al Nàstic
Marcos en el moment previ de llençar el penal que donava la victòria al Nàstic

Quan als vuit minuts Querol aconsegueix fabricar un penal i Marcos no perdona marcant el zero a un, tot s’hauria d’haver calmat, ficat a lloc, en un partit normal.

Lògicament el del Plantio no tenia cap característica per ser-ho. Eliminatòria a partit únic, dos històrics necessitats i Calderé en una de les banquetes feia preveure una festa grossa de futbol.

Elèctric, dinàmic, intens, boig en certes parts, poc tàctic i amb mà providencial de Manu Reina a última hora per  donar una classificació suada, treballada i vibrant.

Les cares a la gespa i a la llotja eren les de les grans ocasions, aquelles que feia temps que no es veien a Can Nàstic. L’alegria de Josep Maria Andreu et transportava a temps pretèrits, on les imatges del president celebrant victòries amb l’afició eren rutina habitual d’un equip acostumat durant un temps a guanyar.

El president, Josep Maria Andreu, eufòric a la llotja després del partit
El president, Josep Maria Andreu, eufòric a la llotja després del partit

El vespre perfecte s’havia de tancar amb l’agermanament entre les aficions i amb el Reducto Burgalés fent sortir al Burgos a la gespa i cantant ben bé mitja hora extra dins i fora el camp.

Com deia David Vidal, un dels oradors genials en això del futbol, en una roda de premsa majestuosa al Nou Estadi “Yo soy muy copero, de esta y de las otras también”.

El dubte és ara triar rival, apunteu bé: Betis, Sevilla, València, Reial Societat, Atletico de Madrid i la festa completa Barça o Madrid.

Ja podeu triar

 

 

 

 

Cent anys de la primera escola pública

7
Imatge del primer col·legi Saavedra, inaugurat el 24 de setembre de 1913 (foto cedida per l'escola Saavedra)
Imatge del primer col·legi Saavedra, inaugurat el 24 de setembre de 1913 (foto cedida per l’escola Saavedra)

La primera escola pública de Tarragona acaba de cumplir cent anys. El dia de la Mercè del 1913 s’inaugurava el col·legi Saavedra, en homenatge a l’enginyer, arquitecte i arqueòleg tarragoní, Eduard Saavedra, personatge rellevant pels seus projectes de construcció i per les excavacions a les runes de Numancia.

 

Al cap d’un segle, només una pancarta a la façana recorda discretament aquesta efemèride. “Falta temps i no tenim pressupost per organitzar actes de celebració”, reconeix la directora del centre, Leonor Franch. Tot i així, l’escola ha encetat el curs planificant algunes activitats perquè els alumnes coneguin la història del col·legi i la trajectòria de la persona que li dóna el nom. També volen organitzar de cara a la pròxima primavera una exposició fotogràfica i un acte commemoratiu.

Imatge actual de l'entrada principal a l'escola Saavedra, que recorda amb una pancarta el seu centenari
Imatge actual de l’entrada principal a l’escola Saavedra, que recorda amb una pancarta el seu centenari

 

El Saavedra representa molt bé l’esperit de l’ensenyament públic a Tarragona. La seva trajectòria l’avala. Ha acollit alumnes de fins a trenta països diferents, fet que li ha proporcionat una pluralitat de llengües i cultures difícils de repetir en un altre centre educatiu. Una diversitat que mai ha provocat problemes i que, per contra, s’ha enriquit amb la llengua i la cultura catalanes.

 

El període amb una forta onada d’immigració ja ha quedat enrere, però cada dia a quarts d’una es pot veure a l’entrada de l’escola mares i pares esperant els fills amb rostres i vestits que denoten la multiculturalitat del Saavedra. L’esperit integrador i plural del col·legi es demostra en activitats com “Els contes del món” que organitzen per Sant Jordi, o “Els menjars del món” que preparen amb totes les famílies en la festa de fi de curs.

 

Un total de 229 alumnes i 16 mestres configuren la realitat actual de l’escola. “Hem anat creixent en matrícula fins arribar al ple total”, comenta satisfeta la directora. Les instal·lacions, inaugurades fa dotze anys, presenten un estat envejable, i els darrers cursos s’ha anat normalitzant el percentatge de nens nascuts aquí i els nascuts fora.

 

Un bon moment, doncs, malgrat les dificultats econòmiques de les famílies i dels pressupostos en Educació. Un moment que vol aprofitar l’escola Saavedra per celebrar el seu centenari amb tots aquells que hi han tingut alguna participació al llarg de les darreres dècades. Per això els fa una crida i posen una adreça de correu electrònic al seu abast: e3009369@xtec.cat  Qualsevol idea, aportació, fotografia o document antic serà benvingut. Cent anys s’ho valen.

Una feina que canvia la vida

0
Francisco Javier Castellano, a la seva taula del departament de Comunicació de BASF a Tarragona
Francisco Javier Castellano, a la seva taula del departament de Comunicació de BASF a Tarragona

Les companyes de feina asseguren que la seva presència ajuda a rebaixar tensions i suavitzar l’ambient. El “Bon dia” i el seu somriure de cada matí quan arriba a l’oficina ha contribuït a donar més alegria a l’espai laboral. El sol fet de demanar les coses per favor o de donar les gràcies relaxa les hores de treball al seu entorn.

 

Es diu Francisco Javier Castellano Mouxinho (de mare portuguesa), té 22 anys i fa només quatre mesos que treballa al Departament de Comunicació de BASF a Tarragona. La seva discapacitat no li ha impedit que s’hagi integrat ràpidament al grup de feina, on hi ha altres quatre companys: la Isabel, la Rosa Maria, el Raül i la Conxita.

 

La seva jornada laboral és de quatre hores -de nou del matí a una del migdia- i ja té assignades unes tasques diàries: recollir el correu; atendre les trucades; fer un arxiu amb totes les notícies que surten a la premsa i que parlen de BASF o de temes que li afecten; i preparar les bosses amb obsequis per a les persones que visitaran les instal·lacions de l’empresa.

 

Diu que la seva gran virtut és “ser ordenat”. I realment és fácil comprovar-ho mirant la seva taula i sobretot l’habitació on guarda el material per a les visites: samarretes, gorres, bolígrafs, motxilles… tot perfectament distribuït en caixes. Ell mateix s’encarrega de trucar al magatzem per renovar les existències quan toca.

 

El Francisco Javier amb dues de la seves companyes de feina
El Francisco Javier amb dues de la seves companyes de feina

“L’experiència és molt positiva, excel·lent”, explica el Francisco Javier al FET a TARRAGONA. “Em sento molt millor, la meva vida ha canviat  amb aquesta feina, veig les coses d’una altra manera, més positives, com haurien de ser”, comenta amb un somriure.

 

Considera que aquesta és una feina “de veritat”. Abans, el Francisco Javier havia treballat de recepcionista i fent manipulacions de material a Aprodisca, una entitat que ajuda persones amb discapacitat psíquica. Ara, l’entorn laboral li permet conéixer altres professionals i fer tasques noves i diferents en un entorn plenament normalitzat.

 

La persona de referència a la feina és la Isabel: “Estic molt atent a les seves explicacions”, diu. Té encomanades unes tasques habituals, però sovint ha de canviar les previsions del dia perquè sorgeixen encàrrecs més urgents. Com qualsevol jove de la seva edat, el Francisco Javier utilitza amb habilitat les eines informàtiques i disposa de taula, ordinador, papers i telèfon enmig d’una sala molt àmplia que el departament de Comunicació comparteix amb els de Seguretat.

 

El contracte se li acaba a principis de novembre, però ell confia en la renovació. El Francisco Javier -que cada dia es desplaça a la feina des de Miami Platja- creu que ha complert amb el que se li ha encomanat i que els seus caps hi estan satisfets. I conclou: “Aquesta feina m’obre un futur nou i més bo, és el millor que em podia passar”.

Carta a Àngel Conesa amb motiu de les beatificacions

4
Un moment de la cerimònia de beatificació de 522 màrtirs amb una imatge de la Mare de Déu de Montserrat
Un moment de la cerimònia de beatificació de 522 màrtirs amb una imatge de la Mare de Déu de Montserrat

Benvolgut Àngel,

Llegint els teus últims articles em fa que un dia prendrem un cafè. No serà difícil donada la nostra amistat. Mentrestant, de cristià laic a cristià laic em permetràs que t’obsequiï amb unes idees per si et poden resultar útils. Les beatificacions responen a un acte litúrgic de l’església catòlica seguint una antiga tradició que es remunta als primers segles del cristianisme. Des del moment que la comunitat cristiana de Tàrraco, al segle III, recull amb veneració les despulles del  bisbe Fructuós i dels seus diaques Auguri i Eulogi ja es produeix un acte de “beatificació”. El testimoni de Fructuós en el segle III no difereix en res del testimoni del bisbe Manuel Borràs en el segle XX. Els dos viuen immersos en una profunda persecució religiosa i els dos responen pacíficament i des del perdó a les accions destructores dels seus perseguidors. Ni Fructuós, ni Manuel Borràs, ni la resta de 521 màrtirs beatificats aquest diumenge foren combatents d’una causa política. Llegeix les seves biografies i ho podràs comprovar.

 

Molts d’aquests màrtirs eren fills de treballadors, incansables lluitadors socials en el món rural o obrer i alfabetitzadors del poble sobre ideals de país. L’any 1936 els militars colpistes donaren un tret mortal a la democràcia i a la República. Però també ho feren altres opcions d’esquerres radicals i moviments anarquistes que sembraren de terror molts pobles i ciutats amb ideals i actituds totalitaristes que res tenien a veure amb la democràcia i la República. En aquest marc molts eclesiàstics i laics moriren injustament només per l’acció de la seva confessió de fe. Benvolgut Àngel, et recomano la pel·lícula “Un Dios Prohibido” (2013) dirigida per Pablo Moreno. D’una manera molt sensible radiografia la problemàtica.

 

Després de la sagnant persecució durant els primers mesos de la guerra civil, gran part de la jerarquia eclesiàstica reaccionà donant suport als colpistes. Casos lloables com el nostre Cardenal Vidal i Barraquer no. Ell no és un màrtir en un sentit estricte, però crec que cal considerar-lo un “confessor”. Vidal i Barraquer, no ho oblidem, va creure i va pregar  a aquests mateixos màrtirs. El “Cardenal de la Pau” no era d’un “bàndol” i els màrtirs beatificats d’un “altre bàndol”. Aquesta consideració és una perversa entelèquia que no respon a la realitat històrica.

 

La majoria de la jerarquia eclesiàstica espanyola del moment de la Guerra Civil no van fer bé i la connivència amb el règim franquista fou també deplorable. Tanmateix en la pròpia església sorgiren veus i accions evangèliques, bones i nobles en favor dels nous represaliats. Les pàgines de la història de la nostra església estan plenes de grandeses i misèries com la de totes les institucions humanes, de la mateixa forma que el món de la universitat, dels partits polítics, dels sindicats, de les empreses o dels organismes governamentals. En el si de totes aquestes entitats han conviscut contradiccions.

 

Crec que ningú pot ser jutge dels altres ni imposar-se amb dogmatismes i totalitarismes. Fa pràcticament 40 anys que va morir Franco. Jo era un nen com molts adults que formem l’Església del present. Visc la meva fe en una parròquia de barri formada per creients amb sensibilitats i idearis de tots els colors. Tu saps, Àngel, que molts de nosaltres també hem militat i militem en l’església amb càrrecs i responsabilitats igual que tu i també hem lluitat molt per la renovació i l’obertura de l’Església des del camp de l’acció social i la cultura. No entenc la incompatibilitat entre la nostra visió “progressista” de l’Església i el fet que es pugui celebrar amb normalitat un esdeveniment litúrgic que aplega moltes diòcesis germanes d’Espanya que comparteixen un fet històric comú.

 

Molts s’obstinen en adscriure’ns en una església feixista, uns altres en voler que ho siguem. Però la realitat és que la gran base de cristians vivim una realitat molt diferent i distant d’aquestes consideracions o pretensions. Ja he dit en més ocasions que alguns col·lectius ultres, tan de dretes com d’esquerra, durant la història, han volgut adulterar o instrumentalitzar el testimoni martirial. Però els màrtirs cristians estan per sobre de qualsevol consideració social, política o identitària. Com a ciutadà i com a cristià, també em dol saber que encara hi ha víctimes dels conflictes contemporanis oblidades o enterrades en cunetes. També conec i reconec el valor d’aquells que van lluitar per alts ideals i llibertats perdudes. I també exigeixo a l’Estat Espanyol la reintegració d’aquestes persones en la memòria històrica, però això no exclou que també veneri la memòria dels màrtirs cristians, víctimes pacífiques d’una cruenta persecució religiosa, exemples d’humanitat i perdó.

 

Es diu que la nostra església no ha reconegut els seus errors però jo et vull fer memòria d’accions molt fermes al llarg de la història recent. L’any 1971, en ple franquisme, es presentà una ponència a l’assemblea conjunta de bisbes i sacerdots en la que s’exposava literalment: “(…) Reconocemos humildemente y pedimos perdón porque nosotros no supimos a su tiempo ser verdaderos “ministros” de reconciliación en el seno de nuestro pueblo, dividido por una guerra entre hermanos”. Prelats com Mons. Ricardo Blázquez, com a president de la Conferència Episcopal Espanyola, l’any 2007, demanava el perdó per a l’Església pel seu paper en la Guerra Civil. Vull fer-te memòria de que el nostre arquebisbe, Mons. Jaume Pujol, encarregà al seu Vicari General, Mn. Miquel Barbarà, que el representés el 15 d’abril de 2012 a l’acte en record de les víctimes de la repressió franquista a la fossa comuna del cementiri de Tarragona. I ho feu amb sinceres paraules de perdó i reconciliació que recordaran tots els assistents.

 

La celebració de les beatificacions fou una autèntica expressió de fe, una “catedral” a l’aire lliure. Plena d’una església viva, de gent bona i molt normal, de totes les edats i condicions, unides per un únic ideal i una única fe.  La presència del meu alcalde o del meu president de la Generalitat o dels representants de l’Estat només la vull entendre com un signe de respecte institucional a un acte que aplega el sentiment pacífic de milers de ciutadans lliures. Potser, en això consisteix la normalitat democràtica i la tolerància, amic Àngel, que tots sapiguem estar presents en els actes que reconeixen l’autenticitat i el valors de les persones bones més enllà de les consideracions partidistes o identitàries de qualsevol tipus.

 

A l’acabament d’aquesta carta només desitjo que algun dia coneguis La Passio de Sant Fructuós. En català, en llatí, en castellà o en l’idioma que vulguis porta 23 anys al servei de projectes com Caritas, Tercer Món, Tàrraco Viva, Tarragona Patrimoni Mundial o de l’Any Jubilar. Ara, per la voluntat assembleària i lliure d’una associació civil hem volgut que ho fos per les beatificacions. El projecte sempre estarà al servei de qui ho demani,  sempre que contribueixi a expressar valors de cultura i humanitat inherents a aquest patrimoni. Però amb el cafè t’ho explico.

Andreu Muñoz Melgar

Beatificacions inoportunes 2

2
Imatge de l'altar construit al Complex Educatiu per a la cerimònia de beatificació de 522 màrtirs
Imatge de l’altar construit al Complex Educatiu per a la cerimònia de beatificació de 522 màrtirs

El passat 10 de juny vaig publicar a FET a TARRAGONA, un article que sota aquest mateix títol explicava,  segons el meu parer, els principals motius de la  inoportunitat de la celebració.

 

Quatre mesos després amb les experiències viscudes durant aquest període de temps he anat acumulant un seguit d’impressions i sensacions que no puc callar i que em disposo a compartir amb els lectors d’aquest mitjà de comunicació.

 

1 – A l’estructura eclessial de la nostra Ciutat no li agrada gens que signi cap comentari com a exdirector de Càritas, no sigui que les meves opinions fossin interpretades com a “doctrina”.

 

2 – Tant el nostre arquebisbe  com Monseñor Amato no diuen la veritat quan afirmen que era un acte “apolític”: a l’homilia es va parlar de la “niebla diabòlica”. Saben perfectament, històricament demostrat, com va anar la participació de la jerarquia en crear una animadversió cap a la República i la posició activa en el cop d’estat i posteriors purgues en nom de la “Creuada”.

 

3 – Em va agradar molt l’acte compensatori d’homenatge al cardenal Vidal i Barraquer. Alguna cosa calia fer perquè ens ajudés a descobrir que màrtir vol dir aquella persona que lluita per la justícia, i que en la seva defensa pot estar marginat i fins i tot pot perdre la vida. A la nostra societat en trobem molts màrtirs i molts d’ells no han rebut ni rebran mai cap homenatge.

 

4 – M’ha sorprès molt positivament les reaccions de la societat civil, concretament de la Coordinadora per la Laicitat i la Dignitat, que crec que han organitzat unes rèpliques plenes de senzillesa i a la vegada de sentit.

 

5 – He trobat a faltar més suport a aquestes iniciatives per part dels cristians més progressistes de la Ciutat. Crec que encara vivim en una societat poruga i poc lliure a l’hora d’expressar públicament el que pensem.

 

6 – També he trobat a faltar un posicionament clar per part dels partits polítics de la Ciutat, sobretot dels més d’esquerra i catalanistes. I en aquest sentit lamento profundament la maniobra de la nostra alcaldia impedint la presentació d’una moció que els obligava a mullar-se en el tema.

 

7 – M’he preguntat què hi feien en aquest acte el President de la Generalitat, els nostres representants polítics, l’escolania i la Mare de Déu de Montserrat.

 

8 – No he pogut assistir a la versió espanyola de la representació de l’espectacle del martiri de Sant Fructuós, Sant Auguri i Sant Eulogi, però estic segur que no té res a veure amb els màrtirs de la guerra civil.

 

9 – M’ha agradat molt el que ha dit el Papa Francesc: hem de ser homes de fets i no de paraules, cristians d’acció i no persones fosques amb un vernís de bondat.

 

10 – Finalment em pregunto si l’acte respon al missatge de l’Evangeli, si el turisme ho justifica tot, si la imatge que ha donat Tarragona es la que volíem o la que més ens convé. I sobretot m’agradaria saber quants diners ha costat la celebració i qui ho ha de pagar, perquè jo encara sóc dels que poso la creueta a la Declaració de la Renda.

 

El millor de tot es que ja s’ha acabat. Esperem que l’experiència ens serveixi a tots per reflexionar, que no es repeteixi i sobretot que amb situacions com aquestes no ens agafi mai amb el peu canviat.

 

Àngel Conesa Gonzàlez

El lideratge de la Jove de Tarragona

2
El pilar de vuit amb folre i manilles carregat per la Colla Jove de Tarragona a la diada de Santa Teresa (foto: Josep Ardila)
El pilar de vuit amb folre i manilles carregat per la Colla Jove de Tarragona a la diada de Santa Teresa (foto: Josep Ardila)

Ho han aconseguit! Els reptes que s’havia marcat la Colla Jove de Tarragona per a la diada de Santa Teresa al Vendrell s’han assolit. La crònica de l’assaig de divendres que signava l’Enric Garcia al FET a TARRAGONA ja apuntava l’ambició i les ganes de la gent del Cós del Bou. Una ambició i una feina al pati que s’han portat a plaça fins a les últimes conseqüències.

 

La millor diada de la història. La frase, tantes vegades reiterada els darrers temps al món casteller, agafa aquest diumenge més sentit que mai veient la millor actuació dels liles al llarg dels seus més de trenta anys de trajectòria. El pilar de vuit amb folre i manilles carregat és la cirereta d’una temporada extraordinària, brutal, immensa.

 

El Vendrell també ha gaudit del quart cinc de nou amb folre descarregat de la temporada –el cinquè consecutiu-, una fita que mai fins ara ningú no havia assolit. El tres i el quatre de nou completen una actuació per emmarcar i que confirmen una tendència: la Jove de Tarragona se situa com la gran alternativa a disputar el lideratge del món casteller en un futur pròxim als Castellers de Vilafranca.

 

La colla liderada per Jordi Sentís, Jordi Crespo i Albert Grau representa la millor imatge possible de la Tarragona actual, la d’una ciutat dinàmica, activa, cohesionada, oberta al món i amb reptes importants que sap afrontar amb garanties. La Tarragona del segle XXI plenament identificada amb el país, la seva llengua, la seva cultura i la seva gent.

 

Un dia per a la història de la Jove i dels castells a Tarragona que contrasta amb la imatge que ha donat la ciutat acollint una beatificació polèmica, on l’Església ha homenatjat els seus màrtirs sense demanar perdó -encara- per la seva complicitat amb la dictadura. Un diumenge singular: mentre uns miraven al passat amb paraules de rancúnia, altres enfilaven el camí del cel amb una alegria que referma que el futur és a les seves mans.

Els reptes de la Colla Jove per Santa Teresa

0
Imatge de la prova de cinc de nou d'anit, en què la Colla Jove va tornar a col·locar sisens.
Imatge de la prova de cinc de nou amb folre d’anit, en què la Colla Jove va tornar a col·locar sisens.

 

Després d’un dimarts amb poca assistència a l’assaig tocava afrontar, al Cós del Bou, un divendres clau per poder assumir grans reptes aquest diumenge al Vendrell, amb motiu de la Fira de Santa Teresa. Calia estar a l’alçada, com diu el darrer cartell que els ha preparat Edu Polo. La resposta dels castellers de la Colla Jove Xiquets de Tarragona va ser massiva. Quinze proves. Col·loquen, una vegada més, sisens del cinc, el quatre i el tres de nou amb folre, així com també del pilar de vuit, i quints del quatre de nou amb folre i agulla, entre d’altres.

 

Cartell que ha preparat Edu Polo per motivar els castellers de la Colla Jove.
Cartell que ha preparat Edu Polo per motivar els castellers de la Colla Jove.

“Avui hem recuperat molta gent, concentració i ganes”, afirma Jordi Sentís, cap de colla de la Jove, satisfet, després de l’assaig. “He vist la gent amb ambició d’anar al Vendrell a fer tot el que puguem”, afegeix. Els de la camisa lila podrien realitzar, a la capital del Baix Penedès, la millor actuació de la seva història, duent a terme tres castells de nou —el tres, el cinc i el quatre de nou folrats— i el pilar de vuit amb folre i manilles, una estructura que ja van intentar per Santa Tecla i que volen descarregar per primera vegada abans que finalitzi la temporada.

 

“El principal handicap que podem tenir en aquests moments amb el pilar de vuit és que els dos últims pilars de set no s’han descarregat, i això sempre genera una certa intranquil·litat”, reconeix Sentís. No obstant això, el cap de colla de la Jove confirma que la prova d’aquest divendres “ha anat molt bé” i els deixa “bones sensacions”. Si la diada funciona tal com tenen previst, és possible que puguem tornar a veure les manilles liles a plaça, defensant l’espadat de vuit pisos.

 

Més enllà de superar els seus propis registres, la Jove de Tarragona es podria convertir diumenge en la primera colla del món casteller que completa quatre vegades el cinc de nou amb folre en una mateixa temporada. El primer d’enguany, fet el mes d’agost al Catllar, fou d’execució impecable, i els dos posteriors, dels dies 15 i 23 de setembre, es van saber defensar. “Els dos que hem fet per les Festes de Santa Tecla han estat ja castells més reals”, confessa Sentís, que destaca l’enorme dificultat del castell. També és fonamental el component psicològic. “Quan encara hi ha dubtes és difícil poder descarregar un castell quan no va bé”, reflexiona. En aquest sentit, sembla que la Colla Jove ha aconseguit creure en aquest castell.

 

Un any després d’haver-hi assolit la fita històrica, amb una càrrega emocional impagable, de descarregar el cinc de nou amb folre, la Colla Jove torna al Vendrell amb ganes d’ultrapassar els seus millors registres i plantejar-se nous límits. “La Colla està obrint nous horitzons”, assegura Sentís, convençut. “El més positiu de disposar d’unes manilles que ens estan funcionant per poder-nos plantejar un pilar de vuit a plaça és que ens obren la porta del dos de nou”, assevera. També creu que estan fent bones proves del quatre de nou amb folre i agulla. Tot i així, el cap de colla dels liles opina que haver dut a terme enguany “la gran quantitat de castells de nou que hem fet és tant important com haver descarregat els cinc de nou i haver afrontat les manilles”. “Som una colla que ja som capaços de portar el tres de nou i el quatre de nou allà on ens proposem, i això evidentment és un pas importantíssim per poder seguir mirant amunt”, afegeix. Aquest diumenge, a les 13h, a la plaça Vella del Vendrell, la Jove podria fer un pas més per continuar alçant la mirada.

 

Part del pilar de vuit amb folre i manilles que van assajar ahir els de la camisa lila.
Part del pilar de vuit amb folre i manilles que els de la camisa lila van assajar ahir.

Entre tinglados i refugis

1
Imatge general del renovat Refugi 1 del Moll de Costa amb els passos de les confraries de la Setmana Santa tarragonina
Imatge general del renovat Refugi 1 del Moll de Costa amb els passos de les confraries de la Setmana Santa tarragonina

Jornada d’inauguracions i estrenes al Moll de Costa. Aquest passeig de la cultura arran de mar reobre el Refugi 1 després de quatre mesos d’intenses obres per adequar-lo a les normes de seguretat. L’espai sorprén agradablament als primers visitants: ofereix una imatge molt més neta, atractiva i comfortable.

 

Són 2500 metres quadrats que es poden dividir en tres zones, en funció de les necessitats de cada activitat. A la teulada s’han col·locat uns panells de policarbonat que permetran mantenir una temperatura adient durant tot l’any. Parets blanques i terra de color blau. I un espai de serveis per a ús dels organitzadors dels diferents actes.

 

El Refugi 1 es reobre amb Passio (no “Passió” amb accent), una mostra de tots els passos de les confraries de la Setmana Santa tarragonina. No tots, però. La Reial Germandat de Jesús Natzaré no ha volgut treure els seus tres misteris de l’església de Sant Miquel del Pla i, per tant, l’exposició no acaba de ser del tot completa. Hauria estat la primera vegada a la història que es podien contemplar junts tots els passos que surten a la Processó de Divendres Sant.

 

A la mostra es poden veure tots els misteris, menys els tres de la Germandat de Jesús Natzaré
A la mostra es poden veure tots els misteris, menys els tres de la Germandat de Jesús Natzaré

El president de l’Autoritat Portuària, Josep Andreu, com a amfitrió de l’acte, saluda els responsables de les confraries i el nombrós públic que s’hi aplega. El president de l’Agrupació, Joaquim Julià, explica que la mostra forma part de les activitats culturals que s’han organitzat de manera complementària a les beatificacions d’aquest diumenge. L’elecció del Moll de Costa respon a la idea de “descongestionar” la Part Alta i habilitar una ruta a la Part Baixa que permet visitar la Necrópolis, l’exposició dels passos i l’Amfiteatre. La mostra estarà oberta fins al diumenge 20 d’octubre.

 

Més endavant, el Refugi 1 ja té altres compromisos. Amb una capacitat màxima per a 2.500 persones, és ideal per acollir activitats de gran format i multitudinàries. I amb la divisió en dos o tres espais interns, segons les necessitats, podrà multiplicar els seus usos.

 

Poc abans de la reobertura del Refugi, s’inaugura al Tinglado 4 la mostra “Entre nosaltres”, del Grup Fotogràfic del Port de Tarragona. Una exposició amb 40 fotografies de 10 autors, tots ells treballadors de l’Autoritat Portuària: informàtics, administratius, responsables de seguretat i de domini públic, un membre de la policia portuària…

 

El Grup Fotogràfic del Port de Tarragona, amb 9 dels 10 membres que participen a la mostra del Tinglado 4
El Grup Fotogràfic del Port de Tarragona, amb 9 dels 10 membres que participen a la mostra del Tinglado 4

“Fa gràcia veure les inquietuds personals de companys del Port amb qui la resta de l’any parles de temes professionals”, diu Josep Andreu en la inauguració. A la mostra, cada fotògraf publica una sèrie de quatre imatges. Cadascú amb una temàtica i una tècnica diferents. Hi trobem paisatges, detalls d’edificis, escenes de la vida quotidiana…

 

El grup el formen en total una vintena de persones, ara liderades per Josep Manel Itarte. Disposen d’un local propi al carrer del Mar i mantenen una certa activitat durant tot l’any amb cursets i algunes sortides conjuntes per la ciutat o pel territori. La mostra del Tinglado 4 -oberta fins al 27 d’octubre- vol recuperar l’esperit de les que s’havien organitzat fa anys.

 

Al mateix espai també es pot contemplar una exposició de la Biennal d’Art Contemporani. Al Tinglado 2 continua fins aquest diumenge “Croissing Límits” d’Andrea Eidenhammer. I al Tinglado 1 la setmana vinent s’inauguraran dues exposicions: una que commemora el centenari dels primers tinglados i una altra sobre el Fons d’Art del Port de Tarragona. Ras i curt: un Passeig de la Cultura en plena ebullició.

La Televisió Municipal de Tarragona

0

kesse477

El Servei d’Arxiu i Documentació Municipal ha editat un audiovisual sobre la Televisió Municipal de Tarragona (TVMT), la primera televisió de la ciutat que va emetre durant les festes de Santa Tecla dels anys 1985 i 1986.

La recuperació i digitalització de les imatges configuren un fons integrat per 33 DVD, a banda de documents en paper i fotografies. Unes emissions que ara es poden visualitzar en color i amb so original i que contenen diferents gags, reportats informatius de la ciutat, entrevistes a personatges tarragonins vinculats en l’àmbit festiu, un recull dels actes centrals de la Festa Major de Santa Tecla, i fins i tot una programació dedicada als més petits.

La TVMT va sorgir gràcies a la voluntat d’un col·lectiu heterogeni de persones de diferents àmbits culturals, tècnics, de mitjans de comunicació. Per aquest motiu, us convidem a poder descobrir la Televisió Municipal de Tarragona durant el 1985 i 1986.

També si voleu més informació podeu llegir l’article de Blanca Gas Sancho “Les festes de santa Tecla de 1985 i 1986: La Televisió Municipal de Tarragona” publicat en la revista núm. 47 del Kesse editada pel Cercle d’Estudis Històrics i Socials Guillem Oliver del Camp de Tarragona.

 

Servei d’Arxiu i Documentació Municipal de Tarragona